Kansainvälisen tavaraliikenteen kannattavuus Suomen ja keskisen Itä-Euroopan välillä
Karvinen, Jani (2011)
Karvinen, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102232557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102232557
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Yritys X:n kansainvälisen tavaraliikenteen kannattavuutta Suomen ja keskisen Itä-Euroopan välillä. Toimeksiantaja haluaa pysyä anonyyminä kiristyneen kilpailutilanteen takia ja myös siksi, että työssä kuvataan sen kannattavuutta. Toimeksiantaja on tämän vuoksi esitelty Yritys X:nä.
Lähtökohdaksi tutkimukselle valittiin seuraavat kysymykset: onko Yritys X:n kansainvälinen tavaraliikenne kannattavaa Suomen ja keskisen Itä-Euroopan maiden välillä sekä mitä toimenpiteitä yrityksen tulisi suorittaa kannattavuuden seurannan ja johtamisen tehostamiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksen kautta tapaustutkimuksena. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kansainvälistä tavaraliikennettä ja sen taloudellista merkitystä Suomelle, tuottavuutta, kustannuksia ja niiden luokituksia sekä katetuottolaskentaa. Empiriaosuudessa kartoitetaan yrityksen toiminnan kannattavuutta koskien tavaraliikennettä Suomen ja keskisen Itä-Euroopan välillä, tämän pohjalta on laadittu analyysi ja kehittämisehdotus toiminnan tehostamiseksi.
Tutkimuksessa havaittiin epäkohtia kannattavuuden seurannassa sekä tavaraliikenteen olevan kannattamatonta tiettyihin keskisen Itä-Euroopan maihin. Tutkimuksessa havaittiin myös, että tutkimuskohteen kannattavuuslaskenta perustuu viennin ja tuonnin yhteenlaskettuihin lukuihin. Kehitysehdotuksia syntyi kaksi: Yritys X tarvitsee ohjelmiston, jolla voi seurata ja johtaa kattavasti taloudellista suorituskykyä ja toimintaa. Toinen ehdotus on kannattamattomien liikenteiden tuotto- ja kustannusrakenteiden tarkempi analysointi, jotta varmistettaisiin hinnoittelun oikeellisuus ja kustannustehokkaampi toimintatapa. Molemmat kehittämisehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia, eivätkä ne vaadi suurta taloudellista panostusta.
Lähtökohdaksi tutkimukselle valittiin seuraavat kysymykset: onko Yritys X:n kansainvälinen tavaraliikenne kannattavaa Suomen ja keskisen Itä-Euroopan maiden välillä sekä mitä toimenpiteitä yrityksen tulisi suorittaa kannattavuuden seurannan ja johtamisen tehostamiseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksen kautta tapaustutkimuksena. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kansainvälistä tavaraliikennettä ja sen taloudellista merkitystä Suomelle, tuottavuutta, kustannuksia ja niiden luokituksia sekä katetuottolaskentaa. Empiriaosuudessa kartoitetaan yrityksen toiminnan kannattavuutta koskien tavaraliikennettä Suomen ja keskisen Itä-Euroopan välillä, tämän pohjalta on laadittu analyysi ja kehittämisehdotus toiminnan tehostamiseksi.
Tutkimuksessa havaittiin epäkohtia kannattavuuden seurannassa sekä tavaraliikenteen olevan kannattamatonta tiettyihin keskisen Itä-Euroopan maihin. Tutkimuksessa havaittiin myös, että tutkimuskohteen kannattavuuslaskenta perustuu viennin ja tuonnin yhteenlaskettuihin lukuihin. Kehitysehdotuksia syntyi kaksi: Yritys X tarvitsee ohjelmiston, jolla voi seurata ja johtaa kattavasti taloudellista suorituskykyä ja toimintaa. Toinen ehdotus on kannattamattomien liikenteiden tuotto- ja kustannusrakenteiden tarkempi analysointi, jotta varmistettaisiin hinnoittelun oikeellisuus ja kustannustehokkaampi toimintatapa. Molemmat kehittämisehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia, eivätkä ne vaadi suurta taloudellista panostusta.