Kouluturvallisuuden portaat
Hämäläinen, Piritta (2011)
Hämäläinen, Piritta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104154356
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään koulujen turvallisuutta edistävä työkalu, työnimenä koulujen turvallisuusportaat. Työkalun tavoitteena on kehittää koulujen turvallisuustyötä omatoimiseen ja ennakoivaan suuntaan. Turvallisuustietoisuutta lisäämällä ja toimivan työkalun avulla pyritään kehittämään turvallisuuskulttuuria. Samalla turvallisuuden portaat antaa koulutuksen järjestäjälle hyvän työkalun valvontaan.
Opinnäytetyön raportissa on kuvaus turvallisuuden portaista, sen taustasta ja tavoitteista sekä jatkokehityksestä. Lisäksi raportti kuvaa portaiden laatimisprosessia ja syventää taustateoriaa portaiden takaa. Liitteenä olevassa tiedostossa on käsitelty tarkemmin ensimmäisen portaan sisältö vaatimuslistoineen. Lisäksi liitteenä ovat lyhyet kuvaukset seuraavista portaista, näiden osalta työ jatkuu Laurean turvallisuusalan opiskelijoiden toimesta.
Lait ja asetukset vaativat kouluilta monia erilaisia suunnitelmia ja toimenpiteitä turvallisuuden edistämiseksi. Jotta aika ja resurssit voidaan keskittää itse tekemiseen, tulisi tieto vaadittavaista toimenpiteistä olla kootusti saatavilla. Tähän haasteeseen pyritään vastaamaan turvallisuuden portaiden työkalulla. Kuitenkin usein lain minimivaatimuksia noudattamalla ei voida taata riittävää turvallisuuden tasoa, siksi turvallisuuden portaisiin on koottu myös vapaaehtoisuuteen pohjautuvia toimenpiteitä.
Turvallisuuden portaissa kaikki toimenpiteet, niin lakien ja asetusten vaatimat, kuin vapaaehtoiset toimenpiteet on avattu konkreettisiksi toimenpiteiksi. Vapaaehtoisuuteen perustuvat toimenpiteet ovat erilaisia suunnitelmia, koulutusta, harjoitteita ja muita toimenpiteitä turvallisuuskulttuurin kehittämiseksi. Mitä ylemmäs koulu nouse turvallisuuden portaissa, sitä enemmän kehittäminen keskittyy vapaaehtoisuuteen ja vastaavasti koulun turvallisuuden taso paranee ja turvallisuuskulttuuri kehittyy.
Opinnäytetyön raportissa on kuvaus turvallisuuden portaista, sen taustasta ja tavoitteista sekä jatkokehityksestä. Lisäksi raportti kuvaa portaiden laatimisprosessia ja syventää taustateoriaa portaiden takaa. Liitteenä olevassa tiedostossa on käsitelty tarkemmin ensimmäisen portaan sisältö vaatimuslistoineen. Lisäksi liitteenä ovat lyhyet kuvaukset seuraavista portaista, näiden osalta työ jatkuu Laurean turvallisuusalan opiskelijoiden toimesta.
Lait ja asetukset vaativat kouluilta monia erilaisia suunnitelmia ja toimenpiteitä turvallisuuden edistämiseksi. Jotta aika ja resurssit voidaan keskittää itse tekemiseen, tulisi tieto vaadittavaista toimenpiteistä olla kootusti saatavilla. Tähän haasteeseen pyritään vastaamaan turvallisuuden portaiden työkalulla. Kuitenkin usein lain minimivaatimuksia noudattamalla ei voida taata riittävää turvallisuuden tasoa, siksi turvallisuuden portaisiin on koottu myös vapaaehtoisuuteen pohjautuvia toimenpiteitä.
Turvallisuuden portaissa kaikki toimenpiteet, niin lakien ja asetusten vaatimat, kuin vapaaehtoiset toimenpiteet on avattu konkreettisiksi toimenpiteiksi. Vapaaehtoisuuteen perustuvat toimenpiteet ovat erilaisia suunnitelmia, koulutusta, harjoitteita ja muita toimenpiteitä turvallisuuskulttuurin kehittämiseksi. Mitä ylemmäs koulu nouse turvallisuuden portaissa, sitä enemmän kehittäminen keskittyy vapaaehtoisuuteen ja vastaavasti koulun turvallisuuden taso paranee ja turvallisuuskulttuuri kehittyy.