Japanin markkinoiden erityispiirteet - haaste suomalaisille yrityksille (Case: Sendai-Finland Wellbeing Center, Tutkimus- ja Kehittämiskeskus)
Vuori, Joona (2011)
Vuori, Joona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313760
Tiivistelmä
Japani on onnistunut säilyttämään omalaatuisuutensa aina tähän päivään saakka, mutta onnistunut samalla menestymään taloudessa. Japani onkin yksi maailman vahvimmista talousmahdeista. Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Japanin ja Suomen välisiä eroja liiketoimintakulttuurissa, käydä läpi maiden välistä kauppaa sekä tarjota hyödyllistä tietoa liiketoiminnan edellytyksistä Japanissa. Tavoitteena on myös selvittää, miten suomalaiset yritykset voisivat päästä Japanin markkinoille. Tehdäkseen menestyvää liiketoimintaa Japanissa, on ensi-arvoisen tärkeää tuntea myös paikallista liiketoimintakulttuuria.
Käyn opinnäytetyössäni läpi tärkeimmät asiat, mitä yrityksen on hyvä tietää sen suunnitellessa esimerkiksi laajentaa liiketoimintaansa Japaniin. Valitsin tapausesimerkiksi suomalaisten ja japanilaisten välisestä liike-elämän yhteistyöhankkeesta Sendain kaupungissa toimivan Sendai-Finland Wellbeing Centerin Tutkimus- ja Kehittämiskeskuksen.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta koostuu Japanin talouden ja liiketoimintakulttuurin erityispiirteiden sekä Suomen ja Japanin välisen kaupan kuvauksesta. Teoreettinen tausta pohjautuu Hofsteden kulttuurien luokittelumalliin, Uppsala- ja innovaatiomalleihin sekä sosiaalisen assimilaation teoriaan.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus ja empiirinen osio sisältää haastattelussa saatuja tietoja sekä hankkeeseen liittyvien aineistojen tutkimista. Työssäni tutkin Sendai-Finland Wellbeing Centerin Tutkimus- ja Kehittämiskeskuksen menestystä ja keräsin samalla tietoa ja käytännön kokemusta suomalais-japanilaisesta yhteistyöstä.
Teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustuloksieni perusteella tulin siihen tulokseen, että Sendai-Finland Wellbeing Centerin Tutkimus- ja Kehittämiskeskus ei ole päässyt tavoitteisiinsa sekä yhteistyö suomalaisten ja japanilaisten yritysten kesken on osittain epäonnistunut johtuen pitkälti siitä, että suomalaisilla yrityksillä ei ole ollut riittävästi resursseja tai tietoa japanilaisesta liiketoimintakulttuurista. Myös tutkimus- ja kehittämiskeskuksen sijainti on ollut hieman syrjäinen tehden siitä liian keskittyneen Tohokun alueelle.
Opinnäytetyö tutustuttaa lukijan Japaniin maana taloudelliselta näkökantilta, käy läpi Suomen ja Japanin välistä kauppaa ja kertoo tärkeimmät asiat japanilaisesta liiketoimintakulttuurista, avaa näkymää suomalaisten terveydenhuoltoalan yritysten mahdollisuuksille Japanissa sekä antaa käytännön neuvoja etabloitumisessa Japanin markkinoille. Lukija saa myös kuvan S-FWBC:n Tutkimus- ja Kehittämiskeskuksen taipaleesta ja sieltä saaduista kokemuksista.
Käyn opinnäytetyössäni läpi tärkeimmät asiat, mitä yrityksen on hyvä tietää sen suunnitellessa esimerkiksi laajentaa liiketoimintaansa Japaniin. Valitsin tapausesimerkiksi suomalaisten ja japanilaisten välisestä liike-elämän yhteistyöhankkeesta Sendain kaupungissa toimivan Sendai-Finland Wellbeing Centerin Tutkimus- ja Kehittämiskeskuksen.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta koostuu Japanin talouden ja liiketoimintakulttuurin erityispiirteiden sekä Suomen ja Japanin välisen kaupan kuvauksesta. Teoreettinen tausta pohjautuu Hofsteden kulttuurien luokittelumalliin, Uppsala- ja innovaatiomalleihin sekä sosiaalisen assimilaation teoriaan.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus ja empiirinen osio sisältää haastattelussa saatuja tietoja sekä hankkeeseen liittyvien aineistojen tutkimista. Työssäni tutkin Sendai-Finland Wellbeing Centerin Tutkimus- ja Kehittämiskeskuksen menestystä ja keräsin samalla tietoa ja käytännön kokemusta suomalais-japanilaisesta yhteistyöstä.
Teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustuloksieni perusteella tulin siihen tulokseen, että Sendai-Finland Wellbeing Centerin Tutkimus- ja Kehittämiskeskus ei ole päässyt tavoitteisiinsa sekä yhteistyö suomalaisten ja japanilaisten yritysten kesken on osittain epäonnistunut johtuen pitkälti siitä, että suomalaisilla yrityksillä ei ole ollut riittävästi resursseja tai tietoa japanilaisesta liiketoimintakulttuurista. Myös tutkimus- ja kehittämiskeskuksen sijainti on ollut hieman syrjäinen tehden siitä liian keskittyneen Tohokun alueelle.
Opinnäytetyö tutustuttaa lukijan Japaniin maana taloudelliselta näkökantilta, käy läpi Suomen ja Japanin välistä kauppaa ja kertoo tärkeimmät asiat japanilaisesta liiketoimintakulttuurista, avaa näkymää suomalaisten terveydenhuoltoalan yritysten mahdollisuuksille Japanissa sekä antaa käytännön neuvoja etabloitumisessa Japanin markkinoille. Lukija saa myös kuvan S-FWBC:n Tutkimus- ja Kehittämiskeskuksen taipaleesta ja sieltä saaduista kokemuksista.