Perehdytysohjelman kehittäminen Jumbon Suomalaiseen Kirjakauppaan
Hytönen, Anna (2009)
Hytönen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042382
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli projektimuotoinen ja sen aiheena oli kehittää uusien myyjien perehdytysohjelma Suomalaisen Kirjakaupan Vantaanportin myymälälle. Perehdyttäminen on yksi laiminlyödyimpiä prosesseja yrityksissä, vaikka tosiasiassa laadukkaalla perehdytyksellä voidaan saavuttaa monia hyötyjä. Näitä hyötyjä ovat muun muassa positiivinen vaikutus uuden työntekijän sitoutumiseen ja motivaatioon, poissaolojen ja vaihtuvuuden väheneminen sekä myönteinen vaikutus yrityskuvaan.
Projektin tarkoituksena oli kehittää selkeä ja johdonmukainen perehdytysohjelma. Projekti oli hyödyllinen ja ajankohtainen kohdeyritykselle. Kohdeyrityksellä ei aikaisemmin ole ollut käytössään perehdyttämisohjelmaa eikä perehdyttäminen ole ollut kaikille työntekijöille yhdenmukaista. Lisäksi kohdeyrityksessä oli havaittu jo aikaisemmin tarve perehdyttämisen kehittämiselle. Projektin päätavoitteena oli kehittää perehdytysohjelma, jonka avulla perehdyttämisen laadun tasaisuus saadaan varmistettua.
Tiedonhankintamenetelminä nykytilanteen kartoituksessa käytettiin haastatteluja, vuoden 2008 alussa tehtyä kyselyä, omia havaintoja sekä kirjallisuutta ja muuta aiheeseen liittyvää materiaalia. Haastatteluja käytettiin kartoittamaan myymäläpäällikön, osastovastaavien ja kahden työntekijän mielipiteitä ja ajatuksia perehdyttämisestä. Nykytilanteen kartoituksessa saatujen tietojen perusteella rakennettiin uusi perehdytysohjelma vastaamaan myymälän tarpeita. Suurimmiksi kehityskohteiksi perehdytyksessä nousivat perehdytykseen käytetyn ajan vaihtelevuus sekä perehdytyksen tason vaihtelevuus, jotka johtivat moniin pienempiin ongelmiin perehdytysprosessissa.
Projektin tuotoksina syntyi erillinen perehdytysohjelma kokoaikaisille ja 30-tuntisille työntekijöille sekä erillinen perehdytysohjelma osa-aikaisille työntekijöille. Lisäksi projektissa syntyi uusi perehdytyksen muistilista korvaamaan aikaisemmin käytettyä listaa, joka ei ollut kohdemyymälän tarkoituksiin soveltuva eikä ajantasainen.
Projektin tarkoituksena oli kehittää selkeä ja johdonmukainen perehdytysohjelma. Projekti oli hyödyllinen ja ajankohtainen kohdeyritykselle. Kohdeyrityksellä ei aikaisemmin ole ollut käytössään perehdyttämisohjelmaa eikä perehdyttäminen ole ollut kaikille työntekijöille yhdenmukaista. Lisäksi kohdeyrityksessä oli havaittu jo aikaisemmin tarve perehdyttämisen kehittämiselle. Projektin päätavoitteena oli kehittää perehdytysohjelma, jonka avulla perehdyttämisen laadun tasaisuus saadaan varmistettua.
Tiedonhankintamenetelminä nykytilanteen kartoituksessa käytettiin haastatteluja, vuoden 2008 alussa tehtyä kyselyä, omia havaintoja sekä kirjallisuutta ja muuta aiheeseen liittyvää materiaalia. Haastatteluja käytettiin kartoittamaan myymäläpäällikön, osastovastaavien ja kahden työntekijän mielipiteitä ja ajatuksia perehdyttämisestä. Nykytilanteen kartoituksessa saatujen tietojen perusteella rakennettiin uusi perehdytysohjelma vastaamaan myymälän tarpeita. Suurimmiksi kehityskohteiksi perehdytyksessä nousivat perehdytykseen käytetyn ajan vaihtelevuus sekä perehdytyksen tason vaihtelevuus, jotka johtivat moniin pienempiin ongelmiin perehdytysprosessissa.
Projektin tuotoksina syntyi erillinen perehdytysohjelma kokoaikaisille ja 30-tuntisille työntekijöille sekä erillinen perehdytysohjelma osa-aikaisille työntekijöille. Lisäksi projektissa syntyi uusi perehdytyksen muistilista korvaamaan aikaisemmin käytettyä listaa, joka ei ollut kohdemyymälän tarkoituksiin soveltuva eikä ajantasainen.