Pallo hukassa ja muurahaisia pöksyissä : Teatteri-ilmaisun ohjaaja kohtaa esikouluikäisen
Suomalainen, Rita (2011)
Suomalainen, Rita
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104224715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104224715
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty pohtimaan draamakasvatuksen soveltamismahdolli-suuksia esikouluikäisen lapsen sosiaalisen kehityksen tukemisessa.
Käytännön aineisto kerättiin Kokkolan Peltokorven ja Nurmeksen Rekulan päiväkotien esikouluryhmistä. Kummassakin ryhmässä tuotettiin materiaalia viidellä toimintakerralla ja valmistettiin esitys materiaalin pohjalta. Esityksissä toimivat näyttelijöinä aikuiset. Esitykset videoitiin ja näytettiin molemmille ryhmille viimeisellä tapaamiskerralla. Opinnäytetyössä on kuvattu teatteri-ilmaisun ohjaajan kokemusta ohjaajan ja ryhmäläisten vuorovai-kutussuhteesta edellä mainitun projektin aikana. Kokemuksista ovat heränneet opinnäyte-työssä esitellyt tutkimuskysymykset. Niiden pohjalta on koettu tarpeelliseksi lähteä tarkas-telemaan ohjaajan roolia yhtenä sosiaalisten suhteiden kehittymisen edistäjänä. Kasvattajan roolia on tarkasteltu dialogisuuden kautta.
Opinnäytetyössä on esitelty esikouluikäisen kehitysvaihe, painottaen sosiaalista kehitystä. Draamallisessa työskentelyssä läsnä olevia, sosiaaliseen kehitykseen liittyviä osa-alueita, minäkäsitystä, itsetuntoa, leikkiä ja luovuutta, on tarkasteltu omissa kappaleissaan. Lopuksi on pohdittu miten teatteri-ilmaisun ohjaaja voisi työllään edistää sosiaalisten taitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa.
Käytännön aineisto kerättiin Kokkolan Peltokorven ja Nurmeksen Rekulan päiväkotien esikouluryhmistä. Kummassakin ryhmässä tuotettiin materiaalia viidellä toimintakerralla ja valmistettiin esitys materiaalin pohjalta. Esityksissä toimivat näyttelijöinä aikuiset. Esitykset videoitiin ja näytettiin molemmille ryhmille viimeisellä tapaamiskerralla. Opinnäytetyössä on kuvattu teatteri-ilmaisun ohjaajan kokemusta ohjaajan ja ryhmäläisten vuorovai-kutussuhteesta edellä mainitun projektin aikana. Kokemuksista ovat heränneet opinnäyte-työssä esitellyt tutkimuskysymykset. Niiden pohjalta on koettu tarpeelliseksi lähteä tarkas-telemaan ohjaajan roolia yhtenä sosiaalisten suhteiden kehittymisen edistäjänä. Kasvattajan roolia on tarkasteltu dialogisuuden kautta.
Opinnäytetyössä on esitelty esikouluikäisen kehitysvaihe, painottaen sosiaalista kehitystä. Draamallisessa työskentelyssä läsnä olevia, sosiaaliseen kehitykseen liittyviä osa-alueita, minäkäsitystä, itsetuntoa, leikkiä ja luovuutta, on tarkasteltu omissa kappaleissaan. Lopuksi on pohdittu miten teatteri-ilmaisun ohjaaja voisi työllään edistää sosiaalisten taitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa.