Takuuprosessi ja -järjestelmä
Sarajärvi, Pauli (2011)
Sarajärvi, Pauli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104214678
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä kuvataan tyypillinen varaosien myyntiketju tehtaalta kuluttajalle ja perehdytään tarkemmin takuuketjun kulkuun kuluttajalta tehtaalle. Työssä käydään läpi takuukäsittelyn eri tasoilla, korjaamolla, varaosaliikkeessä ja maahantuojalla, tehtäviä toimenpiteitä takuuhakemuksen tekemiseen ja käsittelyyn.
Työn tarkoituksena on tuoda esille eri takuuketjun tasoilla havaittuja ongelmia. Näistä ongelmista johtuen usein takuuhakemuksen käsittely hidastuu, monimutkaistuu ja aiheutuu ylimääräistä työtä, joka olisi voitu hoitaa kerralla siten, ettei viivytyksiä olisi syntynyt. Esimerkiksi hakemusten puutteiden ja puutteellisten liitteiden takia käsittelyssä voi jäädä huomioimatta sellaisia asioita, joilla olisi ollut vaikutusta lopputulokseen. Tehtaalle lähetettävissä takuuanomuksissa on oltava mukana tarvittavat tiedot ja liitteet, muuten niitä ei käsitellä.
Tässä työssä käydään läpi takuukäsittely Atoy Automotive Oy:ssä ja tuodaan esille koke-mukseen pohjautuvia näkökantoja ongelmakohtien ratkaisemiseksi ja kehittämiseksi. Työn yksi keskeisimmistä tavoitteista on luoda takuuhakemus- ja raportointijärjestelmä, jonka avulla takuuhakeminen ja -käsittely olisivat nopeampia, yksinkertaisempia ja olisi lisäksi kaikille osapuolille informatiivinen. Järjestelmän tarkoituksena toimia kanavana, jonka kautta takuut anotaan, niistä keskustellaan ja pyydetään mahdollisesti lisätietoja sekä seurataan takuukäsittelyn vaiheita. Lisäksi järjestelmä rakennetaan niin, että ilman riittäviä tietoja ja liitteitä hakemusta ei ole mahdollista lähettää, joten hakemuksen puutteet minimoidaan jo hakemuksen laatimisvaiheessa. Järjestelmän kautta hakemukseen on mahdollista liittää sähköisesti valokuvia, jotka ovat usein huomattavan tärkeitä ongelman kokonaisuuden hahmottamisessa.
Työn tarkoituksena on tuoda esille eri takuuketjun tasoilla havaittuja ongelmia. Näistä ongelmista johtuen usein takuuhakemuksen käsittely hidastuu, monimutkaistuu ja aiheutuu ylimääräistä työtä, joka olisi voitu hoitaa kerralla siten, ettei viivytyksiä olisi syntynyt. Esimerkiksi hakemusten puutteiden ja puutteellisten liitteiden takia käsittelyssä voi jäädä huomioimatta sellaisia asioita, joilla olisi ollut vaikutusta lopputulokseen. Tehtaalle lähetettävissä takuuanomuksissa on oltava mukana tarvittavat tiedot ja liitteet, muuten niitä ei käsitellä.
Tässä työssä käydään läpi takuukäsittely Atoy Automotive Oy:ssä ja tuodaan esille koke-mukseen pohjautuvia näkökantoja ongelmakohtien ratkaisemiseksi ja kehittämiseksi. Työn yksi keskeisimmistä tavoitteista on luoda takuuhakemus- ja raportointijärjestelmä, jonka avulla takuuhakeminen ja -käsittely olisivat nopeampia, yksinkertaisempia ja olisi lisäksi kaikille osapuolille informatiivinen. Järjestelmän tarkoituksena toimia kanavana, jonka kautta takuut anotaan, niistä keskustellaan ja pyydetään mahdollisesti lisätietoja sekä seurataan takuukäsittelyn vaiheita. Lisäksi järjestelmä rakennetaan niin, että ilman riittäviä tietoja ja liitteitä hakemusta ei ole mahdollista lähettää, joten hakemuksen puutteet minimoidaan jo hakemuksen laatimisvaiheessa. Järjestelmän kautta hakemukseen on mahdollista liittää sähköisesti valokuvia, jotka ovat usein huomattavan tärkeitä ongelman kokonaisuuden hahmottamisessa.