Kun elokuva ei riitä : Kuvaamisen muutokset extreme-lajien siirtyessä elokuvasta verkkovideoihin
Ramula, Tuomo (2011)
Ramula, Tuomo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöni tarkoitus on selvittää, kuinka extreme-urheilulajien ympärille muodostuneiden elokuvien ja verkkovideoiden kuvallinen ilmaisu ja kuvaustekniikat ovat muuttuneet vuosien varrella. Opinnäytetyössäni pyrin tutkimaan myös sitä, noudattavatko extreme-lajien videotallenteet perinteisiä kuvallisen ilmaisun sääntöjä ja tuovatko ne joitakin uusia piirteitä kuvaamiseen.
Käsittelen opinnäytetyössäni ensin lyhyesti, mitä extreme-lajit ovat ja perehdyn sen jälkeen niiden ympärille muodostuneiden elokuvien historiaan ja rakenteeseen. Varsinaisen tutkimuskysymyksen pohdintaan pääsen extreme-lajien videotallenteiden kuvallista ilmaisua ja kyseisen lajityypin elokuvan murrosta käsittelevissä luvuissa.
Opinnäytetyöni pääasiallisena lähdeaineistona käytän paitsi extreme-lajien elokuvia ja verkkovideoita, myös omia kokemuksiani teos-osana toimivan Into-lyhytelokuvan kuvaus- ja leikkausprosessista. Lisäksi hyödynnän kuvallista ilmaisua, ja käsikirjoittamistakin käsitteleviä teoksia. Into-lyhytelokuvan on tuottanut suomalainen freestyle-rullaluistelusivusto Rotaatio.com ja itse toimin lyhytelokuvan ohjaajana, kuvaajana ja leikkaajana.
Extreme-lajien verkkovideot antavat tekijälleen elokuvaa enemmän taiteellisia vapauksia ja mahdollisuuksia. Niiden suurin vahvuus elokuviin verrattuna alati muuttuvien extreme-lajien saralla on ajankohtaisuus, mutta hyvätkin verkkovideot hukkuvat helposti valtavaan verkkovideoiden massaan ja ne unohdetaan nopeammin kuin elokuvat.
Käsittelen opinnäytetyössäni ensin lyhyesti, mitä extreme-lajit ovat ja perehdyn sen jälkeen niiden ympärille muodostuneiden elokuvien historiaan ja rakenteeseen. Varsinaisen tutkimuskysymyksen pohdintaan pääsen extreme-lajien videotallenteiden kuvallista ilmaisua ja kyseisen lajityypin elokuvan murrosta käsittelevissä luvuissa.
Opinnäytetyöni pääasiallisena lähdeaineistona käytän paitsi extreme-lajien elokuvia ja verkkovideoita, myös omia kokemuksiani teos-osana toimivan Into-lyhytelokuvan kuvaus- ja leikkausprosessista. Lisäksi hyödynnän kuvallista ilmaisua, ja käsikirjoittamistakin käsitteleviä teoksia. Into-lyhytelokuvan on tuottanut suomalainen freestyle-rullaluistelusivusto Rotaatio.com ja itse toimin lyhytelokuvan ohjaajana, kuvaajana ja leikkaajana.
Extreme-lajien verkkovideot antavat tekijälleen elokuvaa enemmän taiteellisia vapauksia ja mahdollisuuksia. Niiden suurin vahvuus elokuviin verrattuna alati muuttuvien extreme-lajien saralla on ajankohtaisuus, mutta hyvätkin verkkovideot hukkuvat helposti valtavaan verkkovideoiden massaan ja ne unohdetaan nopeammin kuin elokuvat.