Lapsi lasten joukossa : vanhempien kokemuksia kehitysvammaisen lapsen varhaiskasvatuksesta
Kokkoniemi, Liisa; Koskinen, Eeva (2011)
Kokkoniemi, Liisa
Koskinen, Eeva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254732
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on kehitysvammaisten lasten varhaiskasvatus Tuusulan kunnassa. Tutkimustehtävänämme on selvittää, minkälainen on kehitysvammaisen lapsen arki päiväkotiryhmässä. Lisäksi kaksi tutkimuskysymystämme kartoittavat kehitysvammaisen lapsen tuen tarvetta päiväkotiryhmässä sekä vanhempien varhaiskasvatuksen työntekijöiltä toivomaa tukea. Olemme keränneet aineistomme syksyllä 2010 haastattelemalla kehitysvammaisten lasten vanhempia. Haastatteluihimme on osallistunut kahdeksan vanhempaa viidessä eri haastattelutilanteessa. Olemme toteuttaneet opinnäytetyömme laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Aineiston olemme keränneet puolistrukturoidulla teemahaastatteluilla sekä olemme analysoineet aineistomme teemoittelemalla.
Tuloksemme kertovat esimerkin siitä, mitä kehitysvammaisen lapsen arkeen voi sisältyä. Opinnäytetyössämme kehitysvammaisen lapsen arkeen päiväkotiryhmässä vaikuttaa itsensä ilmaiseminen, sosiaaliset suhteet ja erilaiset tuen tarpeet. Opinnäytetyössämme kehitysvammaiset lapset tarvitsivat erityistä tukea sosiaalisten taitojen harjoitteluun sekä ohjausta lasten väliseen vuorovaikutukseen. Vanhempien tuen tarve mukautuu perheen elämäntilanteeseen ja voimavaroihin. Opinnäytetyössämme työntekijöiden ja vanhempien yhteistyön laatu pohjautuu pitkäaikaisuuteen, avoimuuteen ja rehellisyyteen.
Yksilölliset valmiudet, kiinnostuksen kohteet sekä erilaiset tuen tarpeet vaikuttavat kehitysvammaisen lapsen arkeen päivähoitoryhmässä opinnäytetyössämme. Kehitysvammainen lapsi tarvitsee tukea sosiaalisissa suhteissa, kuten toisen lapsen huomioon ottamisessa, perushoitotilanteissa ja tunteiden sekä puheen ilmaisussa. Kehitysvammaisen lapsen vanhempien sekä päivähoidon työntekijöiden välille muodostunut kumppanuussuhde toimii itsessään tuen muotona.
Kehitysvammaisen lapsen itsetunto vahvistuu, kun hän tuntee kuuluvansa päiväkotiryhmään. Lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta on ollut merkittävää, että arki kuluu oman ikäistensä lasten ympäröimänä. Vanhempien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden on työskenneltävä yhdessä, jotta kehitysvammaisen lapsen oppimista sekä kasvua koskevat tavoitteet voidaan saavuttaa.
Tuloksemme kertovat esimerkin siitä, mitä kehitysvammaisen lapsen arkeen voi sisältyä. Opinnäytetyössämme kehitysvammaisen lapsen arkeen päiväkotiryhmässä vaikuttaa itsensä ilmaiseminen, sosiaaliset suhteet ja erilaiset tuen tarpeet. Opinnäytetyössämme kehitysvammaiset lapset tarvitsivat erityistä tukea sosiaalisten taitojen harjoitteluun sekä ohjausta lasten väliseen vuorovaikutukseen. Vanhempien tuen tarve mukautuu perheen elämäntilanteeseen ja voimavaroihin. Opinnäytetyössämme työntekijöiden ja vanhempien yhteistyön laatu pohjautuu pitkäaikaisuuteen, avoimuuteen ja rehellisyyteen.
Yksilölliset valmiudet, kiinnostuksen kohteet sekä erilaiset tuen tarpeet vaikuttavat kehitysvammaisen lapsen arkeen päivähoitoryhmässä opinnäytetyössämme. Kehitysvammainen lapsi tarvitsee tukea sosiaalisissa suhteissa, kuten toisen lapsen huomioon ottamisessa, perushoitotilanteissa ja tunteiden sekä puheen ilmaisussa. Kehitysvammaisen lapsen vanhempien sekä päivähoidon työntekijöiden välille muodostunut kumppanuussuhde toimii itsessään tuen muotona.
Kehitysvammaisen lapsen itsetunto vahvistuu, kun hän tuntee kuuluvansa päiväkotiryhmään. Lapsen sosiaalisen kehityksen kannalta on ollut merkittävää, että arki kuluu oman ikäistensä lasten ympäröimänä. Vanhempien ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden on työskenneltävä yhdessä, jotta kehitysvammaisen lapsen oppimista sekä kasvua koskevat tavoitteet voidaan saavuttaa.