Auton sisälle kuuluvan rengasmelun vaimentaminen
Pirinen, Juha (2011)
Pirinen, Juha
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli auton sisälle kuuluva rengasmelu. Työhön sisältyi rengasmelun tutkiminen ja nastarenkaiden häiritsevän nastan äänentaajuuden etsiminen. Tarkoituksena oli myös rengasmelun vai-mentaminen muutamalla eri materiaalilla ja niiden vaimennuskyvyn tutkiminen ja samalla todeta, kannattaako itse tehdä pienimuotoista äänieristystä autoon ja sen hyödyllisyyttä.
Tutkimus jakaantui kahteen eri osa-alueeseen, autoissa tehtäviin mittauksiin ja erilliseen mittausjärjestelyyn, jossa keskityttiin tutkimaan ääneneristysmateriaalien ominaisuuksia eri äänentaajuuksilla. Autoissa tehdyissä mittauksissa keskityttiin melun vaimentamiseen kolmella eri materiaalilla ja lisänä tutkittiin materiaalien sijoittelua sekä tien pinnan vaikutusta auton sisämeluun. Äänentaajuusmittaukset kohdentuivat etsimään häiritseviä äänentaajuuksia.
Mittaustuloksista pystyi havaitsemaan testissä olleiden eristysmateriaalien toimivuutta ja niillä saavutettua hyötyä, joka oli parin desibelin luokkaa. Taajuusmittauksissa ilmeni rengasmelun olevan lähinnä mataa jyrinää. Erillisestä materiaalien eristyskyky mittauksesta kävi ilmi materiaalien toimivuus eri ää-nentaajuuksilla.
Johtopäätöksenä työstä pystyi toteamaan, että suurta vaikutusta ei yksittäisten osa-alueiden eristämisellä saada ja kahta eri materiaalia käyttämällä päästään todennäköisesti parempaan lopputulokseen.
Tutkimus jakaantui kahteen eri osa-alueeseen, autoissa tehtäviin mittauksiin ja erilliseen mittausjärjestelyyn, jossa keskityttiin tutkimaan ääneneristysmateriaalien ominaisuuksia eri äänentaajuuksilla. Autoissa tehdyissä mittauksissa keskityttiin melun vaimentamiseen kolmella eri materiaalilla ja lisänä tutkittiin materiaalien sijoittelua sekä tien pinnan vaikutusta auton sisämeluun. Äänentaajuusmittaukset kohdentuivat etsimään häiritseviä äänentaajuuksia.
Mittaustuloksista pystyi havaitsemaan testissä olleiden eristysmateriaalien toimivuutta ja niillä saavutettua hyötyä, joka oli parin desibelin luokkaa. Taajuusmittauksissa ilmeni rengasmelun olevan lähinnä mataa jyrinää. Erillisestä materiaalien eristyskyky mittauksesta kävi ilmi materiaalien toimivuus eri ää-nentaajuuksilla.
Johtopäätöksenä työstä pystyi toteamaan, että suurta vaikutusta ei yksittäisten osa-alueiden eristämisellä saada ja kahta eri materiaalia käyttämällä päästään todennäköisesti parempaan lopputulokseen.