Merikuljetusten tavaravirrat
Moisio, Saara (2011)
Moisio, Saara
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285171
Tiivistelmä
Työssä perehdyttiin Suomen satamien ulkomaan merikuljetusten lähtö- ja kohdemaihin sekä satamiin. Tavoitteena oli saada konkreettinen tieto siitä mitä lasteja ja kuinka paljon saapuu eri maista Suomeen sekä kuinka paljon eri tavararyhmiä viedään Suomesta eri maihin. Erityisesti huomioitiin Kotkan ja Haminan satamien meriliikenne.
Työssä käytettiin meriliikennetilastoja vuodesta 2009, jolloin talouden taantuma romahdutti ulkomaankaupan. Työssä esitetään laman vaikutuksia Suomen merikuljetuksiin. Meriliikennettä vuodelta 2010 pohdittiin kehityssuuntana tulevaisuuteen.
Ulkomaan merikuljetusten kokonaismäärä vuonna 2009 oli yhteensä 83 miljoonaa tonnia, joka oli viidenneksen vähemmän kuin vuonna 2008. Suurin satama sekä tuonnin että viennin määrillä mitattuna oli Kilpilahti. Merikuljetusten keskeisimmät maat olivat Venäjä, Ruotsi ja Saksa. Eniten merikuljetuksia tuotiin Venäjältä ja vietiin Saksaan. Tuonnista merkittävä osa oli irtotavaraa, jonka suurimmat tavararyhmät olivat öljy, kivihiili ja koksi. Merikuljetuksissa vietiin eniten metsäteollisuustuotteita.
Vuonna 2010 meriliikenne alkoi nopeasti elpyä taantumasta; kuljetusmäärät nousivat yli 93 miljoonaan tonniin. Merikuljetusmäärien arvioidaan pysyvän vuonna 2011 vähintään vuoden 2010 tasolla.
Työssä käytettiin meriliikennetilastoja vuodesta 2009, jolloin talouden taantuma romahdutti ulkomaankaupan. Työssä esitetään laman vaikutuksia Suomen merikuljetuksiin. Meriliikennettä vuodelta 2010 pohdittiin kehityssuuntana tulevaisuuteen.
Ulkomaan merikuljetusten kokonaismäärä vuonna 2009 oli yhteensä 83 miljoonaa tonnia, joka oli viidenneksen vähemmän kuin vuonna 2008. Suurin satama sekä tuonnin että viennin määrillä mitattuna oli Kilpilahti. Merikuljetusten keskeisimmät maat olivat Venäjä, Ruotsi ja Saksa. Eniten merikuljetuksia tuotiin Venäjältä ja vietiin Saksaan. Tuonnista merkittävä osa oli irtotavaraa, jonka suurimmat tavararyhmät olivat öljy, kivihiili ja koksi. Merikuljetuksissa vietiin eniten metsäteollisuustuotteita.
Vuonna 2010 meriliikenne alkoi nopeasti elpyä taantumasta; kuljetusmäärät nousivat yli 93 miljoonaan tonniin. Merikuljetusmäärien arvioidaan pysyvän vuonna 2011 vähintään vuoden 2010 tasolla.