Taituriksi tasapainoillen : lapsen motoristen taitojen arviointia Moto-kerhossa
Aarnio, Pauliina; Lustig, Laura (2011)
Aarnio, Pauliina
Lustig, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285122
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia muutoksia Metropolia ammattikorkeakoulun Moto-kerhon lasten motorisessa ja sosiaalisessa kehityksessä on tapahtunut 12 viikon aikana. Tutkimusjoukkona oli kuusi erityistä tukea tarvitsevaa 4–6-vuotiasta kerholaista. Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena, jolloin tuloksia ei vertailtu keskenään vaan ne käsiteltiin yksilökohtaisesti. Työssä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Määrällinen arviointi perustui Movement ABC -mittarista saatuihin tuloksiin lapsen motorisista taidoista alku- ja loppumittauksissa. Määrällisen menetelmän tuloksia tuettiin laadullista työtapaa hyödyntäen. Laadullinen arviointi pohjautui vanhemmille suunnattuun palautelomakkeeseen lapsen liikkumisesta ja toimimisesta arkiympäristössä tutkimusaikana. Määrällisen arvioinnin mukaan viidellä lapsella kuudesta tulokset paranivat loppumittauksessa. Laadullisen arvioinnin perustella lapset olivat rohkeampia liikkumisen ja vuorovaikutuksen suhteen aikaisempaan verrattuna.
Aikaisemmat tutkimukset liikunnan merkityksestä erityistä tukea tarvitsevien lasten motorisessa kehityksessä tukevat työssä saatuja tuloksia. Tapaustutkimuksen vuoksi saadut tulokset eivät ole yleistettävissä vaan kertovat lapsen yksilöllisestä motoristen taitojen kehityksestä kerhon syyslukukauden aikana. Käytettyjen tutkimusmenetelmien avulla ei voida kuitenkaan luotettavasti sanoa, kuinka paljon juuri Moto-kerho on vaikuttanut lapsen taitojen kehittymiseen vapaa-ajan muun liikunnan ja aktiviteetin lisäksi.
Aikaisemmat tutkimukset liikunnan merkityksestä erityistä tukea tarvitsevien lasten motorisessa kehityksessä tukevat työssä saatuja tuloksia. Tapaustutkimuksen vuoksi saadut tulokset eivät ole yleistettävissä vaan kertovat lapsen yksilöllisestä motoristen taitojen kehityksestä kerhon syyslukukauden aikana. Käytettyjen tutkimusmenetelmien avulla ei voida kuitenkaan luotettavasti sanoa, kuinka paljon juuri Moto-kerho on vaikuttanut lapsen taitojen kehittymiseen vapaa-ajan muun liikunnan ja aktiviteetin lisäksi.