Rakennusmallien liittäminen videokuvaan
Mykkänen, Joonas (2009)
Mykkänen, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052403
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia rakennusmallien liittämistä liikkuvaan videokuvaan. Tekstissä käydään läpi keskeisimmät työvälineet ja tietokoneohjelmat, joita työskentelyssä vaaditaan. Tekstissä esitellään muutamia vaihtoehtoja 3D–projektin toteutukseen ja case–osuudessa otetaan myös kantaa siihen, miksi on päädytty tiettyihin valintoihin. Työn tarkoitus on löytää käyttökelposimmat työvälineet vastaavanlaisten projektien toteutukseen tulevaisuudessa ja avata näkymiä 3D–teollisuuden uusista käyttömahdollisuuksista. Opinnäytetyön päätavoite on laajentaa 3D–teollisuuden toiminta-aluetta ottamalla käyttöön muilla aloilla jo käytössä olevia työskentelymenetelmiä.
Teoriaosuus sisältää kattavan, mutta pinnallisen kuvauksen koko ohjelmistojen kirjosta. Tekstissä tutustutaan ohjelmien perustoimintoihin ja niihin käyttömahdollisuuksiin, jotka projektin kannalta ovat olennaisia. Työssä on otettu huomioon myös se, kuinka alkuperäisiä rakennuspiirustuksia voidaan käyttää hyväksi mallinnustyössä. Koska työssä yhdistetään niin synteettistä kuin luonnollista kuvamateriaalia, teoriaan on poimittu muutamia tärkeimpiä asioita, joita kuvien yhdistämisessä on syytä ottaa huomioon. Näitä ovat valon ja materiaalien käyttäytyminen luonnossa sekä perspektiivien yhtenäisyys kuvan sisällä.
Still–kuvan ja liikkuvan kuvan erot ovat huikeat, koska liikkuva kuva antaa moninkertaisesti enemmän mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia työntekoon. Liikkuva kuva ei ole vain yksi kuva vaan monien kuvien sarja, jossa sisältö elää ja muuttuu joka sekunnilla. Tällöin voidaan jo käyttää työstä sanaa elokuva. Tämän takia työssä on käytetty elokuvailmaisun ja –tuotannon teoriaa konkreettisena työvälineenä koko projektin suunnittelussa. Teoriaa on käsitelty hyvin kokonaisvaltaisesti aina idean syntymisestä jälkituotantoon asti.
Teoriaosuus sisältää kattavan, mutta pinnallisen kuvauksen koko ohjelmistojen kirjosta. Tekstissä tutustutaan ohjelmien perustoimintoihin ja niihin käyttömahdollisuuksiin, jotka projektin kannalta ovat olennaisia. Työssä on otettu huomioon myös se, kuinka alkuperäisiä rakennuspiirustuksia voidaan käyttää hyväksi mallinnustyössä. Koska työssä yhdistetään niin synteettistä kuin luonnollista kuvamateriaalia, teoriaan on poimittu muutamia tärkeimpiä asioita, joita kuvien yhdistämisessä on syytä ottaa huomioon. Näitä ovat valon ja materiaalien käyttäytyminen luonnossa sekä perspektiivien yhtenäisyys kuvan sisällä.
Still–kuvan ja liikkuvan kuvan erot ovat huikeat, koska liikkuva kuva antaa moninkertaisesti enemmän mahdollisuuksia ja ulottuvuuksia työntekoon. Liikkuva kuva ei ole vain yksi kuva vaan monien kuvien sarja, jossa sisältö elää ja muuttuu joka sekunnilla. Tällöin voidaan jo käyttää työstä sanaa elokuva. Tämän takia työssä on käytetty elokuvailmaisun ja –tuotannon teoriaa konkreettisena työvälineenä koko projektin suunnittelussa. Teoriaa on käsitelty hyvin kokonaisvaltaisesti aina idean syntymisestä jälkituotantoon asti.