Raisio-Ruskon yhteistoiminta-alueen hoidon ja hoivan palvelukuvaus
Kaistamo, Hanna (2011)
Kaistamo, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015426
Tiivistelmä
Raisio ja Rusko ovat yhdistäneet sosiaali- ja terveyspalvelunsa vuonna 2009. Mikä tarkoittaa sitä, että Raisiossa ja Ruskolla voidaan hoitaa näiden kuntien asukkaita riippumatta siitä, mikä asuinkunta on. Tällä hetkellä yhteistoiminta-alueen toimipisteistä ei ole helposti saatavilla yhdenmukaista tietoa.
Projektin tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin Raisio-Ruskon yhteistoiminta-alueen hoidon- ja hoivan henkilökunta tuntee palvelurakenteen.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli saada asiasisältö intranettiin tehtävään tietoportaaliin. Tietoportaalin avulla voidaan helpottaa henkilökunnan työtä ja jättää ylimääräiset työvaiheet pois, näinä aikoina kun resursseja on vähän. Tietoportaalin on tarkoitus auttaa myös uusia työntekijöitä sekä sijaisia hahmottamaan minkälaisia palveluita yhteistoiminta-alue tarjoaa. Tietoportaalin avulla pyritään pitämään henkilökunta hoito- ja hoivapalveluiden kehityksen mukana. Projektityöhön kuului soveltava tutkimus, joka toteutettiin Raisio-Ruskon hoidon- ja hoivan henkilökunnalle Tietoportaali Raision kaupungin intranettiin tullaan rakentamaan myöhemmin.
Kehittämisprojekti toteutettiin työelämästä kootun ohjausryhmän avustuksella. Kehittämisprojektin tulos saatiin sähköpostikyselyn sekä perinteisen lomakekyselyn avulla. Sähköpostikysely lähetettiin (N=220) Raisio-Ruskon Effica-käyttäjälle ja lomakekysely annettiin Terveyskeskussairaalan akuutti- ja kuntoutusosaston henkilökunnalle (N=40). Lomakekyselyn vastausprosentti oli 100 % ja sähköpostikyselyn vastausprosentiksi saatiin 38,6 %. Näiden avulla selvitettiin, kuinka hyvin Raisio-Ruskon yhteistoiminta-alueen hoidon- ja hoivan palvelut tunnetaan henkilökunnan keskuudessa. Näiden vastausten perusteella laadittiin asiasisältö tulevaan tietoportaaliin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Raisio-Ruskon hoidon- ja hoivan palvelurakennetta ei kokonaisuudessaan tunneta kovinkaan hyvin, mutta joitakin osa-alueita tunnetaan erittäinkin hyvin. Kokonaiskuva palvelurakenteesta on niukka. Vastaajien palvelurakenne tuntemukseen vaikuttaa se, että oman yksikön toiminta yleensä tunnetaan erityisen hyvin.
Projektin tarkoituksena oli selvittää kuinka hyvin Raisio-Ruskon yhteistoiminta-alueen hoidon- ja hoivan henkilökunta tuntee palvelurakenteen.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli saada asiasisältö intranettiin tehtävään tietoportaaliin. Tietoportaalin avulla voidaan helpottaa henkilökunnan työtä ja jättää ylimääräiset työvaiheet pois, näinä aikoina kun resursseja on vähän. Tietoportaalin on tarkoitus auttaa myös uusia työntekijöitä sekä sijaisia hahmottamaan minkälaisia palveluita yhteistoiminta-alue tarjoaa. Tietoportaalin avulla pyritään pitämään henkilökunta hoito- ja hoivapalveluiden kehityksen mukana. Projektityöhön kuului soveltava tutkimus, joka toteutettiin Raisio-Ruskon hoidon- ja hoivan henkilökunnalle Tietoportaali Raision kaupungin intranettiin tullaan rakentamaan myöhemmin.
Kehittämisprojekti toteutettiin työelämästä kootun ohjausryhmän avustuksella. Kehittämisprojektin tulos saatiin sähköpostikyselyn sekä perinteisen lomakekyselyn avulla. Sähköpostikysely lähetettiin (N=220) Raisio-Ruskon Effica-käyttäjälle ja lomakekysely annettiin Terveyskeskussairaalan akuutti- ja kuntoutusosaston henkilökunnalle (N=40). Lomakekyselyn vastausprosentti oli 100 % ja sähköpostikyselyn vastausprosentiksi saatiin 38,6 %. Näiden avulla selvitettiin, kuinka hyvin Raisio-Ruskon yhteistoiminta-alueen hoidon- ja hoivan palvelut tunnetaan henkilökunnan keskuudessa. Näiden vastausten perusteella laadittiin asiasisältö tulevaan tietoportaaliin.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että Raisio-Ruskon hoidon- ja hoivan palvelurakennetta ei kokonaisuudessaan tunneta kovinkaan hyvin, mutta joitakin osa-alueita tunnetaan erittäinkin hyvin. Kokonaiskuva palvelurakenteesta on niukka. Vastaajien palvelurakenne tuntemukseen vaikuttaa se, että oman yksikön toiminta yleensä tunnetaan erityisen hyvin.