Kirjastopolulle! : Kajaanin kaupunginkirjaston Kirjastopolun suunnittelu ja toteutus
Kettunen, Marja (2011)
Kettunen, Marja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025531
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tehdä Kajaanin kaupunginkirjastoon Kirjastopolku, joka liittyy osin Kajaanin sivistystoimialan toteuttamaan Kulttuuripolku-hankkeeseen. Työn toimeksiantajana oli Kajaanin kaupunginkirjasto – Kainuun maakuntakirjasto. Projekti toteutettiin 6.9.–3.12.2010 välisenä aikana ja sitä varten oli saatu Opetus- ja kulttuuriministeriön hankeavustus. Projektissa oli kaksi päätehtävää: 1) laatia tavoitteellinen suunnitelma kirjastonkäytön opetuksesta ja 2) määri-tellä tavoitteet ja sisältö peruskoulun seitsemäsluokkalaisten Kulttuuripolun Kirjastopolulle. Muita tavoitteita olivat muun muassa seitsemäsluokkalaisten Kirjastopolun testaaminen ja erilaisten tiedotusmateriaalien tuottaminen Kirjastopolun yhteyteen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen toteuttamiseen on käytetty erilaisia laadullisia menetelmiä, kuten keskusteluja, sähköpostitse tehtyjä asiantuntijalausuntoja ja tyypittelyä. Kirjastopolku-projektin yhtenä osana tehtiin esiselvitys Kajaanin kaupunginkirjaston eri toimipisteiden kirjaston-käytön opetuksen sen hetkisestä tilasta. Sillä pyrittiin saamaan selville työssään kirjastonkäytön opetusta antavien henkilöiden toiveita koskien Kirjastopolulle kirjattavia tavoitteita ja sisältöjä. Kunnan- ja kaupunginkirjastojen suunnitelmallisen kirjastonkäytön opetuksen sisältöjä ja kohde-ryhmäjaottelua selvitettiin tutkimalla kirjastojen kotisivuja. Tavoitteena oli saada selville onko kirjastojen toteuttamissa malleissa samankaltaisuuksia ja jos oli, niin minkälaisia. Projektin alussa kysyttiin sähköpostitse asiantuntijoiden kokemuksia Kulttuuripolun Kirjastopolun toteuttamisesta viidestä eri kirjastosta. Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: ensimmäinen osa luo tietoperustan toteutetulle projektille ja toinen osa on projektin päätuotos.
Projektin alussa määritellyt tavoitteet saatiin täytettyä, ja Kirjastopolusta saatu palaute on ollut kauttaaltaan erittäin hyvää. Projektin päätuotos, Suunnitelma Kajaanin kaupungin varhaiskasva-tuksen ja perusopetuksen kirjastonkäytön opetuksesta, syntyi yhteistyössä koulun ja kirjaston kanssa, ja se jaettiin joulukuun 2010 alussa Kirjastopolun eri osapuolten käyttöön. Projekti oli tärkeä siksi, että sen aikana Kajaaniin määriteltiin ensimmäistä kertaa koulun ja kirjaston välinen yhteistyösuunnitelma.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen toteuttamiseen on käytetty erilaisia laadullisia menetelmiä, kuten keskusteluja, sähköpostitse tehtyjä asiantuntijalausuntoja ja tyypittelyä. Kirjastopolku-projektin yhtenä osana tehtiin esiselvitys Kajaanin kaupunginkirjaston eri toimipisteiden kirjaston-käytön opetuksen sen hetkisestä tilasta. Sillä pyrittiin saamaan selville työssään kirjastonkäytön opetusta antavien henkilöiden toiveita koskien Kirjastopolulle kirjattavia tavoitteita ja sisältöjä. Kunnan- ja kaupunginkirjastojen suunnitelmallisen kirjastonkäytön opetuksen sisältöjä ja kohde-ryhmäjaottelua selvitettiin tutkimalla kirjastojen kotisivuja. Tavoitteena oli saada selville onko kirjastojen toteuttamissa malleissa samankaltaisuuksia ja jos oli, niin minkälaisia. Projektin alussa kysyttiin sähköpostitse asiantuntijoiden kokemuksia Kulttuuripolun Kirjastopolun toteuttamisesta viidestä eri kirjastosta. Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: ensimmäinen osa luo tietoperustan toteutetulle projektille ja toinen osa on projektin päätuotos.
Projektin alussa määritellyt tavoitteet saatiin täytettyä, ja Kirjastopolusta saatu palaute on ollut kauttaaltaan erittäin hyvää. Projektin päätuotos, Suunnitelma Kajaanin kaupungin varhaiskasva-tuksen ja perusopetuksen kirjastonkäytön opetuksesta, syntyi yhteistyössä koulun ja kirjaston kanssa, ja se jaettiin joulukuun 2010 alussa Kirjastopolun eri osapuolten käyttöön. Projekti oli tärkeä siksi, että sen aikana Kajaaniin määriteltiin ensimmäistä kertaa koulun ja kirjaston välinen yhteistyösuunnitelma.