Yrityksen strategiasuunnitteluprosessi
Väisänen, Pirjo (2011)
Väisänen, Pirjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025585
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yli 40 vuotta toimineen yrityksen ensimmäistä strategiaprosessia. Tavoitteena oli selvittää, miten strategiaprosessiin ensimmäistä kertaa osallistuneet henkilökunnan edustajat kokivat prosessin ja samassa yhteydessä toteutetun strategiatietoutta syventävän ohjauksen sekä millaisena he näkivät strategian merkityksen yritykselle ennen prosessia ja sen jälkeen. Lisäksi tutkittiin mikä yrityksen hallituksen näkemys oli strategiasuunnitteluprosessin toteutuksesta ja valmistuneesta strategiasta.
Teoriaosassa tarkasteltiin yritysten strategiakäsitettä ja -prosesseja sekä BSC-menetelmää. Aineistona käytettiin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Empiirinen osa toteutui kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin varsinainen strategiasuunnittelu ja -ohjaus. Työryhmän muodostivat toimitusjohtajan johdolla kolme palvelupäällikköä ja kaksi tuotantohenkilökunnan edustajaa. Ryhmä kokoontui kahdeksan kertaa opiskelemaan eri strategiakokonaisuuksia ja pohtimaan niitä yrityksen kannalta. Ennen kokoontumisia ryhmäläiset perehtyivät teemoihin ennakko-ohjeiden pohjalta. Ryhmä raportoi prosessin aikana edistymisestään yrityksen hallitukselle. Toisessa vaiheessa työryhmälle ja yrityksen hallitukselle tehtiin erilliset kyselyt liittyen strategian suunnitteluprosessiin, oppimiseen sekä prosessin tuloksena syntyneeseen strategiaan. Kyselylomakkeet olivat puolistrukturoituja sisältäen sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tuloksista voidaan havaita, että strategiaprosessin suunnittelu ja toteutus sekä syntynyt strategiasuunnitelma ylittivät kaikkien osapuolten odotukset. Strategian suunnittelu yhdessä henkilökunnan edustajien kanssa on hyvä tapa löytää yhteinen suunta yrityksen toiminnalle, saada osallistujat perehdytettyä yrityksen liiketoimintaan ja strategiseen ajatteluun sekä näin edesauttaa strategian toteuttamista ja juurruttamista yrityksessä.
Teoriaosassa tarkasteltiin yritysten strategiakäsitettä ja -prosesseja sekä BSC-menetelmää. Aineistona käytettiin kirjallisuutta ja Internet-lähteitä.
Empiirinen osa toteutui kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin varsinainen strategiasuunnittelu ja -ohjaus. Työryhmän muodostivat toimitusjohtajan johdolla kolme palvelupäällikköä ja kaksi tuotantohenkilökunnan edustajaa. Ryhmä kokoontui kahdeksan kertaa opiskelemaan eri strategiakokonaisuuksia ja pohtimaan niitä yrityksen kannalta. Ennen kokoontumisia ryhmäläiset perehtyivät teemoihin ennakko-ohjeiden pohjalta. Ryhmä raportoi prosessin aikana edistymisestään yrityksen hallitukselle. Toisessa vaiheessa työryhmälle ja yrityksen hallitukselle tehtiin erilliset kyselyt liittyen strategian suunnitteluprosessiin, oppimiseen sekä prosessin tuloksena syntyneeseen strategiaan. Kyselylomakkeet olivat puolistrukturoituja sisältäen sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tuloksista voidaan havaita, että strategiaprosessin suunnittelu ja toteutus sekä syntynyt strategiasuunnitelma ylittivät kaikkien osapuolten odotukset. Strategian suunnittelu yhdessä henkilökunnan edustajien kanssa on hyvä tapa löytää yhteinen suunta yrityksen toiminnalle, saada osallistujat perehdytettyä yrityksen liiketoimintaan ja strategiseen ajatteluun sekä näin edesauttaa strategian toteuttamista ja juurruttamista yrityksessä.