Kemikaaliasetus REACH : edistysaskel vai hidaste
Järvinen, Soili (2009)
Järvinen, Soili
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905072529
Tiivistelmä
REACH-asetus on Euroopan parlamentin ja neuvoston laatima kemikaaliasetus, joka tuli voimaan 1.6.2007. Tämän työn taviotteena on antaa lukijalle peruskäsitys REACH-asetuksen sisällöstä. Lisäksi työssä tutkitaan asetuksen tuomia vaikutuksia suomalaiseen maahantuontiyritykseen, Meca-Trade Oy:öön. Tutkimuskohteen valintaan vaikutti tekijän oma työkokemus kyseisessä yrityksessä.
REACH-asetuksen tuoma suurin muutos koskee aineiden rekisteröintipakkoa EU:n alueella. Joulukuusta 2008 eteenpäin on kiellettyä tuoda, myydä tai valmistaa tiettyjä aineita EU:n alueella, jos niitä ei ole asianmukaisesti rekisteröity. Aineiden rekisteröinnin lisäksi aineita tullaan testaamaan mahdollisten terveyshaittojen varalle. Rekisteröinti ja testaus aiheuttavat suuria kuluja yrityksille. Kulut jakautuvat yritysten kokoon nähden epäsuhteessa ja tämä saattaa olla kohtalokasta osalle pk-yrityksistä. Lisäksi uutta kemikaaliasetusta on sanottu innovaatioesteeksi, sillä uusien aineiden markkinoille tuominen muuttuu kalliimmaksi. Toisaalta asetus voi myös lisätä yritysten tuotekehittelyä, sillä uudet määräykset poistavat markkinoilta liian vaarallisiksi luokiteltavat aineet.
Yrityksissä tärkein tapa valmistautua REACH-asetukseen on ollut tehdä se ajoissa. Etenkin aikataulujen noudattaminen on yrityksille jopa elinehto. Monet yritykset turvautuvat ulkopuoliseen apuun, sillä henkilökunnan kouluttaminen vie aikaa ja resursseja. Tärkeämpää onkin keskittyä tekemään sitä hyvin mitä osaa, jotta uuden asetuksen aiheuttamat kulut saadaan katettua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, joka toteutettiin aineistoa keräämällä sekä teemahaastattelua apuna käyttäen. Myös kokemukset yrityksen työntekijänä vaikuttivat lopputulokseen. Tutkimuksen kannalta tärkeimmäksi tietolähteeksi osoittautui Meca-Trade Oy:n toimitusjohtajan haastattelu. Aiheesta on myös tehty aiempia tutkimuksia, joita työssä hyödynnetään.
REACH-asetuksen tuoma suurin muutos koskee aineiden rekisteröintipakkoa EU:n alueella. Joulukuusta 2008 eteenpäin on kiellettyä tuoda, myydä tai valmistaa tiettyjä aineita EU:n alueella, jos niitä ei ole asianmukaisesti rekisteröity. Aineiden rekisteröinnin lisäksi aineita tullaan testaamaan mahdollisten terveyshaittojen varalle. Rekisteröinti ja testaus aiheuttavat suuria kuluja yrityksille. Kulut jakautuvat yritysten kokoon nähden epäsuhteessa ja tämä saattaa olla kohtalokasta osalle pk-yrityksistä. Lisäksi uutta kemikaaliasetusta on sanottu innovaatioesteeksi, sillä uusien aineiden markkinoille tuominen muuttuu kalliimmaksi. Toisaalta asetus voi myös lisätä yritysten tuotekehittelyä, sillä uudet määräykset poistavat markkinoilta liian vaarallisiksi luokiteltavat aineet.
Yrityksissä tärkein tapa valmistautua REACH-asetukseen on ollut tehdä se ajoissa. Etenkin aikataulujen noudattaminen on yrityksille jopa elinehto. Monet yritykset turvautuvat ulkopuoliseen apuun, sillä henkilökunnan kouluttaminen vie aikaa ja resursseja. Tärkeämpää onkin keskittyä tekemään sitä hyvin mitä osaa, jotta uuden asetuksen aiheuttamat kulut saadaan katettua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, joka toteutettiin aineistoa keräämällä sekä teemahaastattelua apuna käyttäen. Myös kokemukset yrityksen työntekijänä vaikuttivat lopputulokseen. Tutkimuksen kannalta tärkeimmäksi tietolähteeksi osoittautui Meca-Trade Oy:n toimitusjohtajan haastattelu. Aiheesta on myös tehty aiempia tutkimuksia, joita työssä hyödynnetään.