Tarjolla tsekkiläistä olutta
Tolonen, Tuuli (2011)
Tolonen, Tuuli
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kolmen tšekkiteemaisen ravintolan brändin toteutumista olutmyynnin suhteen. Työssä tarkasteltiin ravintoloiden-myyntejä ja tutkittiin, missä suhteessa tšekkioluita myytiin suhteessa muihin ulko-maalaisiin oluisiin sekä kotimaisiin oluisiin. Työn tarkasteluajanjaksona oli 2007–2010, ja jokaiselta vuodelta käsiteltiin neljää kuukautta; tammi-, helmi-, maalis- ja huhtikuuta. Samalla tutkittiin, onko tšekkioluiden trendi nouseva vai laskeva. Työn aineistona oli HOK-Elannon tarjoamat myyntiluvut tietyistä ravintoloista. Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Teoriaosuus työssä on rakennettu suomalaisen juomistottumuksista ja sen kehittymiseen vaikuttaneista seikoista. Teoriassa käydään läpi suomalaisten juomisenhistoria ja sen suuret muutokset alkaen kieltolaista ja päättyen viimeisimpään veromuutokseen. Työssä oli mukana kolme ravintolaa; Vltava, Hádanka ja Hostina. Vltava oli kas-vattanut tšekkioluiden myyntiosuuttaan neljän vuoden aikana noin kymmenellä prosentilla. Hádankan tšekkioluiden myynnin prosentuaalinen muutos oli lähes saman verran alaspäin. Hostinan tsekkioluiden myyntiosuus pysyi tasaisena tutkit-tavana aikana. Tšekkioluttrendi on hienoisessa kasvussa, kuten ulkomaisten olui-den ja uusien erikoisuuksien suosiokin. Työ tehtiin HOK-Elannolle, jolle tutkimuksesta on hyötyä niin ketju- kuin ravinto-latasollakin.