Venäjä majoitusliikkeen markkinointiympäristönä : case: Tampere Dream Hostel Oy
Lind, Minna (2011)
Lind, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254729
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kohdemarkkinakartoitus, jossa tarkastellaan matkailukysyntää Venäjältä Suomeen. Tarkemmin sanoen työ tutkii hankkeistajan, Tampere Dream Hostel Oy:n, potentiaalia venäläisten keskuudessa ja antaa yritykselle hyödyllistä tietoa venäläisistä matkailijoista. Valmiin opinnäytetyön tavoite on tukea yrityksen pyrkimystä saada enemmän venäläisiä asiakkaita ja olla apuna tulevaisuuden markkinoinnissa.
Lähteinä on käytetty kirjallista materiaalia, internetjulkaisuja, tilastoja, haastatteluja ja kirjoittajan omia havaintoja. Matkailukysynnän determinantit on liitetty Venäjän valtion ominaispiirteisiin. Lisäksi opinnäytetyössä on tarkasteltu venäläistä kansanluonnetta ja venäläisten matkailua Tampereelle. Useita kulttuuria, kansainvälistä markkinointia ja matkailua alana selittäviä teorioita on käytetty, jotta saataisiin luotua laaja mutta yhtenäinen kokonaisuus.
Opinnäytetyö on pöytälaatikkotutkimus, jossa painotettiin ajankohtaisten lähteiden käyttöä. Teoria ja tutkimus kulkevat rinnakkain läpi koko työn toiston välttämiseksi.
Tämä opinnäytetyö osoittaa, että vaikka venäläiset matkustavat Suomeen paljon, ei Tampere kuulu heidän pääkohteisiinsa. Tampereen markkinointi on suuri urakka, joka tulee suorittaa yhteistyössä suurempien organisaatioiden kanssa, eikä pienen yksityisomisteisen hostellin toimesta. Kun potentiaalinen venäläinen asiakas on päättänyt tulla Tampereelle, yrityksen tulee vakuuttaa hänet siitä, että hostelli on hotelleihin verrattuna kilpailukykyinen majoitusmuoto. Internet ja tuttavien suositukset ovat venäläisille matkailijoille tärkeitä matkailutiedon lähteitä ja siksi niitä on hyödynnettävä markkinoinnissa tehokkaammin. Jatkossa case-yritys päättää työn tulosten ja ehdotuksien soveltamisesta käytäntöön.
Lähteinä on käytetty kirjallista materiaalia, internetjulkaisuja, tilastoja, haastatteluja ja kirjoittajan omia havaintoja. Matkailukysynnän determinantit on liitetty Venäjän valtion ominaispiirteisiin. Lisäksi opinnäytetyössä on tarkasteltu venäläistä kansanluonnetta ja venäläisten matkailua Tampereelle. Useita kulttuuria, kansainvälistä markkinointia ja matkailua alana selittäviä teorioita on käytetty, jotta saataisiin luotua laaja mutta yhtenäinen kokonaisuus.
Opinnäytetyö on pöytälaatikkotutkimus, jossa painotettiin ajankohtaisten lähteiden käyttöä. Teoria ja tutkimus kulkevat rinnakkain läpi koko työn toiston välttämiseksi.
Tämä opinnäytetyö osoittaa, että vaikka venäläiset matkustavat Suomeen paljon, ei Tampere kuulu heidän pääkohteisiinsa. Tampereen markkinointi on suuri urakka, joka tulee suorittaa yhteistyössä suurempien organisaatioiden kanssa, eikä pienen yksityisomisteisen hostellin toimesta. Kun potentiaalinen venäläinen asiakas on päättänyt tulla Tampereelle, yrityksen tulee vakuuttaa hänet siitä, että hostelli on hotelleihin verrattuna kilpailukykyinen majoitusmuoto. Internet ja tuttavien suositukset ovat venäläisille matkailijoille tärkeitä matkailutiedon lähteitä ja siksi niitä on hyödynnettävä markkinoinnissa tehokkaammin. Jatkossa case-yritys päättää työn tulosten ja ehdotuksien soveltamisesta käytäntöön.