Skenaario mobiiliteknologian mahdollistamasta palvelutarjoumasta
Isosaari, Jukka (2011)
Isosaari, Jukka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehtyä mobiiliteknologian, brändirakentamisen ja palvelumuotoilun maailmaan ja näistä saatua tietoa soveltaen kehittää skenaario mobiiliteknologian mahdollistamasta palvelutarjoumasta. Tarkoituksena oli kehittää skenaario, jossa kuvitteellinen yritys hallinnoi sekä fyysisiä tuotteita että niihin liittyviä palveluita organisoituna kokonaisuutena ja tuottaa näin asiakkaan näkökulmasta paremmin toimivan palvelun. Aihepiiriksi valittiin mobiiliteknologia, koska tuotteet ja palvelut ovat siinä vahvasti linkittyneet toisiinsa ja lisäksi aihe on ajankohtainen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää tekijälleen brändien merkitystä tuotteisiin sekä palveluiden ja niihin liittyvien tuotteiden yhteistoimintaa. Tavoitteena oli saada kokemusta monimutkaisten laajojen kokonaisuuksien suunnittelusta ja muotoilijan työnkuvasta strategisen tason toiminnassa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aluksi brändirakentamisen perusteisiin sekä palvelumuotoiluun, jonka jälkeen niiden merkitystä verrattiin mobiiliteknologian maailmaan ja sen tuottajiin. Tämän jälkeen kerättyä tietoa ja 4D-työkaluja soveltaen suunniteltiin kuvitteelliselle mobiiliteknologian alan yritykselle brändin perusajatus ja viestinnällinen identiteetti. Näiden pohjalta kehitettiin esimerkki yrityksen tuotteesta sekä palvelutarjoumasta. Työn tuloksena syntyi kuvin ja tekstillä esitetty skenaariotarina, jossa tulevaisuuden mobiiliteknologian yrityksen palvelutarjoumaa havainnollistettiin unohtamatta taustalla tapahtuvia palvelun tuottajien toiminteita.
Työn johtopäätöksinä voitiin todeta, että sekä palveluita tarjoava että niihin liittyviä tuotteita valmistava yritys ei ole yksinkertainen asia suunnitella ja sen kattavan ohjeiston tekemiseen tarvitaan suuri poikkitieteellinen ryhmä. Työssä voitiin huomata kuitenkin piirteitä siitä, miten muotoilijan visuaalista kyvykkyyttä ja luovuutta voidaan hyödyntää sekä liiketoiminnan- että käyttäjänäkökulman sisältävän skenaarion rakentamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää tekijälleen brändien merkitystä tuotteisiin sekä palveluiden ja niihin liittyvien tuotteiden yhteistoimintaa. Tavoitteena oli saada kokemusta monimutkaisten laajojen kokonaisuuksien suunnittelusta ja muotoilijan työnkuvasta strategisen tason toiminnassa.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aluksi brändirakentamisen perusteisiin sekä palvelumuotoiluun, jonka jälkeen niiden merkitystä verrattiin mobiiliteknologian maailmaan ja sen tuottajiin. Tämän jälkeen kerättyä tietoa ja 4D-työkaluja soveltaen suunniteltiin kuvitteelliselle mobiiliteknologian alan yritykselle brändin perusajatus ja viestinnällinen identiteetti. Näiden pohjalta kehitettiin esimerkki yrityksen tuotteesta sekä palvelutarjoumasta. Työn tuloksena syntyi kuvin ja tekstillä esitetty skenaariotarina, jossa tulevaisuuden mobiiliteknologian yrityksen palvelutarjoumaa havainnollistettiin unohtamatta taustalla tapahtuvia palvelun tuottajien toiminteita.
Työn johtopäätöksinä voitiin todeta, että sekä palveluita tarjoava että niihin liittyviä tuotteita valmistava yritys ei ole yksinkertainen asia suunnitella ja sen kattavan ohjeiston tekemiseen tarvitaan suuri poikkitieteellinen ryhmä. Työssä voitiin huomata kuitenkin piirteitä siitä, miten muotoilijan visuaalista kyvykkyyttä ja luovuutta voidaan hyödyntää sekä liiketoiminnan- että käyttäjänäkökulman sisältävän skenaarion rakentamisessa.