Kehityskeskustelut osaamisen johtamisen työvälineenä
Nyrhinen, Sari (2011)
Nyrhinen, Sari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045919
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut ovat osaamisen johtamisessa lähiesimiehen tärkeä työväline, jonka tavoittee-na on edistää henkilöstöä parhaaseen mahdolliseen työsuoritukseen, sitoutumiseen ja kehittymi-seen. Parhaimmillaan kehityskeskustelut tukevat työntekijän yksittäistä osaamisen kehittymistä sekä hänen ammatillista kasvuaan ja kehittymistään. Organisaation kehityskeskusteluprosessia suunniteltaessa on tärkeää huomioida organisaation erityispiirteet ja räätälöidä kehityskeskustelu-jen toteutus oman ”organisaation näköiseksi” niin, että se tukee parhaalla mahdollisella tavalla toivottujen hyötyjen syntymistä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää kehityskeskustelujen sisältöä ja käytänteitä Sa-vonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa entistä paremmin vastaamaan henkilöstön ja organisaation tarpeita. Kehittämistyö oli osallistava toimintatutkimus, jossa tutkimusaineistoa kerättiin henki-löstöltä lomakekyselyn ja focus group -teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineiston sisällön analyysissä nousi vahvasti esille pedagoginen johtaminen ja henkilöstöjohtaminen. Tutkimusai-neiston sisällön analyysin ja teoriatiedon pohjalta Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoon muo-dostui uudistettu kehityskeskustelumalli: koulutusaloittain toteutettavat kollegiaaliset ryhmäkes-kustelut sekä henkilökohtaiset kehityskeskustelut. Ryhmäkehityskeskustelun tavoitteena on yh-teinen ymmärrys arvoista, tavoitteista, visiosta ja strategiasta. Se mahdollistaa avoimen keskuste-lun perustehtävästä, resursseista sekä työ- ja toimintamalleista. Henkilökohtaisen kehityskeskus-telun tavoitteena on esimiehen ja työntekijän yhteinen ymmärrys arvoista, tavoitteista sekä am-matillisen osaamisen haasteista ja kehittämisen kohteista. Henkilökohtaisen kehityskeskustelun aikana laaditaan henkilökohtainen kehittämissuunnitelma, jonka tavoitteet tukevat kollegiaalisen tiimin sekä organisaation tavoitteita, visiota ja strategiaa. Ryhmäkehityskeskustelut liittyvät stra-tegiseen johtamiseen ja henkilökohtaiset kehityskeskustelut henkilöstöjohtamiseen. Näillä mo-lemmilla on merkittävä yhteys osaamisen johtamiseen.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää kehityskeskustelujen sisältöä ja käytänteitä Sa-vonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa entistä paremmin vastaamaan henkilöstön ja organisaation tarpeita. Kehittämistyö oli osallistava toimintatutkimus, jossa tutkimusaineistoa kerättiin henki-löstöltä lomakekyselyn ja focus group -teemahaastattelujen avulla. Tutkimusaineiston sisällön analyysissä nousi vahvasti esille pedagoginen johtaminen ja henkilöstöjohtaminen. Tutkimusai-neiston sisällön analyysin ja teoriatiedon pohjalta Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoon muo-dostui uudistettu kehityskeskustelumalli: koulutusaloittain toteutettavat kollegiaaliset ryhmäkes-kustelut sekä henkilökohtaiset kehityskeskustelut. Ryhmäkehityskeskustelun tavoitteena on yh-teinen ymmärrys arvoista, tavoitteista, visiosta ja strategiasta. Se mahdollistaa avoimen keskuste-lun perustehtävästä, resursseista sekä työ- ja toimintamalleista. Henkilökohtaisen kehityskeskus-telun tavoitteena on esimiehen ja työntekijän yhteinen ymmärrys arvoista, tavoitteista sekä am-matillisen osaamisen haasteista ja kehittämisen kohteista. Henkilökohtaisen kehityskeskustelun aikana laaditaan henkilökohtainen kehittämissuunnitelma, jonka tavoitteet tukevat kollegiaalisen tiimin sekä organisaation tavoitteita, visiota ja strategiaa. Ryhmäkehityskeskustelut liittyvät stra-tegiseen johtamiseen ja henkilökohtaiset kehityskeskustelut henkilöstöjohtamiseen. Näillä mo-lemmilla on merkittävä yhteys osaamisen johtamiseen.