Kaiutinkonseptilla markkinanäkyvyyttä Punkalivelle : Konseptisuunnittelu
Mäkelä, Elisa (2011)
Mäkelä, Elisa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056135
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kaiutinkonseptin suunnittelua Punkalivelle. Punkalive on nuori suomalainen muotoilualan yritys. Se valmistaa kertopuusta huonekaluja ja elementtejä yksityiseen sekä julkiseen käyttöön. Yrityksen tuotanto perustuu ekologisiin ja kestävän kehityksen arvoihin. Kertopuun käyttö ja Punkaliven patentoitu tuotantostrategia mahdollistaa uuden muotorikkaan puumuotoilun. Punkaliven slogan ”Lähempänä luontoa” viestii tuotteiden orgaanisesta muotokielestä sekä brandin luonnonläheisistä arvoista.
Suunnittelun lähtökohtana on Punkaliven yritys, tuotannon ja brandin asettamat arvot, rakenne ja strategia. Pyöreät ja kulmattomat muodot, joita Punkaliven tuotantostrategia edustaa, edesauttavat hyvää akustiikkaa. Projektin aiheeksi rajattiin jalallinen stereokuunteluun tarkoitettu kaiutin. Kaiuttintyypiksi valittiin aktiivikaiutin, jossa käytetään tulevaisuusorientoitunutta langatonta tiedonsiirtoa. Kohderyhmänä suunnittelussa on yksityiset kodit ja niiden omistajat. Tavoitteena on suunnitella konsepti, joka erottuu markkinoilta. Punkalive on nuori yritys ja se pyrkii laajentamaan toimintaansa. Kaiutinkategoria on yksi mahdollinen laajennuksen kohde. Konseptin tulisi toimia tämän uuden kategorian keihäänkärkenä markkinoilla.
Prosessimenetelmänä käytettiin konseptimuotoilun toimintamallia ja suunnitteluvetureita. Suunnitteluvetureiden määrittelyssä käytettiin spesifiointia. Suunnittelussa käytettiin apuna myös empatiasuunnittelumenetelmää. Tällä pyrittiin löytämään konseptille sielu, joka viestii Punkaliven arvoista. Muotoilun menetelminä käytettiin elämäntapataulua, muotokielitaulua, luonnostelua ja tietokoneavusteista mallinnusta.
Projektissa tehtiin kirjallista tiedonhakua ja analysoitiin Punkaliven tuotantoa ja brandia, akustiikkaa, kilpailevia kaiutinvalmistajia, brandien luokittelua markkinoilla sekä niiden tuotteita. Täten voitiin kartoittaa oikea markkinointirako sekä löytää oikeat tavat erottua. Projektissa tutkittiin ja analysoitiin myös, minkälainen on houkutteleva kaiutin.
Suunnittelun lähtökohtana on Punkaliven yritys, tuotannon ja brandin asettamat arvot, rakenne ja strategia. Pyöreät ja kulmattomat muodot, joita Punkaliven tuotantostrategia edustaa, edesauttavat hyvää akustiikkaa. Projektin aiheeksi rajattiin jalallinen stereokuunteluun tarkoitettu kaiutin. Kaiuttintyypiksi valittiin aktiivikaiutin, jossa käytetään tulevaisuusorientoitunutta langatonta tiedonsiirtoa. Kohderyhmänä suunnittelussa on yksityiset kodit ja niiden omistajat. Tavoitteena on suunnitella konsepti, joka erottuu markkinoilta. Punkalive on nuori yritys ja se pyrkii laajentamaan toimintaansa. Kaiutinkategoria on yksi mahdollinen laajennuksen kohde. Konseptin tulisi toimia tämän uuden kategorian keihäänkärkenä markkinoilla.
Prosessimenetelmänä käytettiin konseptimuotoilun toimintamallia ja suunnitteluvetureita. Suunnitteluvetureiden määrittelyssä käytettiin spesifiointia. Suunnittelussa käytettiin apuna myös empatiasuunnittelumenetelmää. Tällä pyrittiin löytämään konseptille sielu, joka viestii Punkaliven arvoista. Muotoilun menetelminä käytettiin elämäntapataulua, muotokielitaulua, luonnostelua ja tietokoneavusteista mallinnusta.
Projektissa tehtiin kirjallista tiedonhakua ja analysoitiin Punkaliven tuotantoa ja brandia, akustiikkaa, kilpailevia kaiutinvalmistajia, brandien luokittelua markkinoilla sekä niiden tuotteita. Täten voitiin kartoittaa oikea markkinointirako sekä löytää oikeat tavat erottua. Projektissa tutkittiin ja analysoitiin myös, minkälainen on houkutteleva kaiutin.