Messuklubin kehittäminen markkinointiviestintäkeinona : Mielipidetutkimus Messuklubin jäsenille
Kilpiö, Anni (2011)
Kilpiö, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046014
Tiivistelmä
Opinnäyteyön tarkoituksena oli kehittää Messuklubia. Messuklubi on Suomen Messujen yleisömessuista kiinnostuneille suunnattu klubi, jonka jäsenet saavat sähköisten klubikirjeiden välityksellä monenlaisia etuja ja sisäpiiritietoa messuista. Toimeksiantaja, Suomen Messut Osuuskunta, on Suomen johtava messujärjestäjä.
Työn empiirisessä osiossa tarkoituksena oli suorittaa kyselytutkimus Messuklubin jäsenille. Tutkimuksen avulla selvitettiin jäsenten mielipiteitä klubikirjeistä ja niiden sisällöstä sekä kartoitettiin erilaisia kehitysmahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Monivalintakysymysten vastaukset käsiteltiin kvantitatiivisella ja avointen kysymysten vastaukset kvalitatiivisella tutkimusotteella. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää.
Tutkimuksen tulokset olivat varsin positiivisia ja kehitysideoita tuli paljon. Vastaajat olivat melko tyytyväisiä Messuklubiin ja sen toimintaan. Rahallisia etuja toivottiin lisää messuklubietuna ja kyselylomakkeessa mainitut kehitysehdotukset saivat kannatusta. Tutkimuksen perusteella Messuklubin toimintaa voitaisiin laajentaa pelkästä sähköisestä klubikirjeestä entistä laajemmaksi kokonaisuudeksi, jonka avulla saadaan lisää kävijöitä messuille. Lisätietojen kerääminen jäsenistä ja jäsenten profiloiminen on varteenotettava kehitysidea ja edellytys joillekin muille kehitysideoille. Tutkimuksesta käy ilmi myös se, että vastaajat haluavat etujen lisäksi jotain pelkästään messuklubilaisille tarjottua palvelua tai ohjelmaa messujen aikana.
Työn empiirisessä osiossa tarkoituksena oli suorittaa kyselytutkimus Messuklubin jäsenille. Tutkimuksen avulla selvitettiin jäsenten mielipiteitä klubikirjeistä ja niiden sisällöstä sekä kartoitettiin erilaisia kehitysmahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Monivalintakysymysten vastaukset käsiteltiin kvantitatiivisella ja avointen kysymysten vastaukset kvalitatiivisella tutkimusotteella. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää.
Tutkimuksen tulokset olivat varsin positiivisia ja kehitysideoita tuli paljon. Vastaajat olivat melko tyytyväisiä Messuklubiin ja sen toimintaan. Rahallisia etuja toivottiin lisää messuklubietuna ja kyselylomakkeessa mainitut kehitysehdotukset saivat kannatusta. Tutkimuksen perusteella Messuklubin toimintaa voitaisiin laajentaa pelkästä sähköisestä klubikirjeestä entistä laajemmaksi kokonaisuudeksi, jonka avulla saadaan lisää kävijöitä messuille. Lisätietojen kerääminen jäsenistä ja jäsenten profiloiminen on varteenotettava kehitysidea ja edellytys joillekin muille kehitysideoille. Tutkimuksesta käy ilmi myös se, että vastaajat haluavat etujen lisäksi jotain pelkästään messuklubilaisille tarjottua palvelua tai ohjelmaa messujen aikana.