"Sisilisko leikkii Aku Ankkaa". : osallistavan musiikkikasvatusprojektin kuvaus
Munter-Mäkeläinen, Sonja (2009)
Munter-Mäkeläinen, Sonja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143132
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee keväällä 2009 toteutettua Sormet sormien lomahan –projektia. Projekti toteutettiin AMK Metropolian ja Vantaan musiikkiopiston yhteistyönä. Projekti oli osa osallistavaa taidekasvatusta toteuttavaa EU-rahoitteista Kulttuurisilta-hanketta.
Projektin tärkeimpänä tavoitteena oli 7-8-vuotiaitten lasten ja ikäihmisten välisen yhteyden ja vuorovaikutuksen saavuttaminen osallistavan musiikkikasvatuksen keinoin. Projektiin osallistui AMK Metropolian musiikkipedagogiikan ja vanhustyön opiskelijoita. Projektin tarkoitus oli myös antaa opiskelijoille kokemusta osallistavasta taidekasvatuksesta.
Projekti koostui kahdesta osasta: opiskelijoille pidettävistä menetelmäopetuskerroista sekä koululaisille ja ikäihmisille suunnatuista työpajoista. Projektissa käytettiin monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja, kuten improvisaatio, taideintegraatio, säveltäminen ja solmisaatiota. Nokkahuilun soiton opettelu ja soittimen monipuolinen käyttö sisältyivät projektin tavoitteisiin. Projektissa käytettiin Tuulia Tuovisen colourstringsin pohjalta kehittämä nokkahuilun alkeissoitonopetukseen menetelmää
Tässä opinnäytetyössä kuvataan projekti, sen taustat ja tärkeimmät musiikkikasvatuksellisest prosessit. Työssä pohditaan tavoitteiden toteutumista ja kehityshaasteita. Jatkossa vastaavia projekteja suunniteltaessa tulisi kiinnittää käytännön seikkoihin huomiota. Projektin päätavoite: musiikkikasvatuksen keinoin saavutettava eri ikäryhmiin kuuluvien ihmisten välinen vuorovaikutus ja yhteistyö, saavutettiin.
Projektin tärkeimpänä tavoitteena oli 7-8-vuotiaitten lasten ja ikäihmisten välisen yhteyden ja vuorovaikutuksen saavuttaminen osallistavan musiikkikasvatuksen keinoin. Projektiin osallistui AMK Metropolian musiikkipedagogiikan ja vanhustyön opiskelijoita. Projektin tarkoitus oli myös antaa opiskelijoille kokemusta osallistavasta taidekasvatuksesta.
Projekti koostui kahdesta osasta: opiskelijoille pidettävistä menetelmäopetuskerroista sekä koululaisille ja ikäihmisille suunnatuista työpajoista. Projektissa käytettiin monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja, kuten improvisaatio, taideintegraatio, säveltäminen ja solmisaatiota. Nokkahuilun soiton opettelu ja soittimen monipuolinen käyttö sisältyivät projektin tavoitteisiin. Projektissa käytettiin Tuulia Tuovisen colourstringsin pohjalta kehittämä nokkahuilun alkeissoitonopetukseen menetelmää
Tässä opinnäytetyössä kuvataan projekti, sen taustat ja tärkeimmät musiikkikasvatuksellisest prosessit. Työssä pohditaan tavoitteiden toteutumista ja kehityshaasteita. Jatkossa vastaavia projekteja suunniteltaessa tulisi kiinnittää käytännön seikkoihin huomiota. Projektin päätavoite: musiikkikasvatuksen keinoin saavutettava eri ikäryhmiin kuuluvien ihmisten välinen vuorovaikutus ja yhteistyö, saavutettiin.