Yläosan vaatteita naisille : Malliston suunnittelu Threesixteen Solutions Oy:lle
Paganus, Hanna (2011)
Paganus, Hanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056242
Tiivistelmä
Yhteistyöyritykseni Threesixteen Solutions Oy on yritys, joka suunnittelee ja valmistuttaa kristillistä sanomaa julistavia vaatteita. Suunnittelutyö tehdään Suomessa ja tuotteet valmistetaan Thaimaassa. Työni tavoitteena oli toteuttaa asiakaskysely Threesixteen Solutions Oy:n asiakkaille sekä potentiaalisille asiakkaille ja lisäksi suunnitella yritykselle naisten yläosan vaatemallisto ja printti kesän 2011 sesonkiin.
Yritys ei ollut aikaisemmin toteuttanut asiakaskyselyä, joten siitäkin syystä kyselylle oli tarvetta. Tutkimusmenetelmänä käytin www-kyselyä, joka tavoitti kohderyhmänsä hyvin. Kysely toteutettiin Google Docs –ohjelmaa käyttäen ja se julkaistiin facebookissa 316-tuotemerkin fanisivulla. Kyselystä lähetettiin myös sähköinen kanta-asiakas tiedote. Kyselyyn saatiin vastauksia 110 kappaletta. Muuna tiedonhankintana selvitin kristillistä symboliikkaa sekä tutustuin nuoriso- ja alakulttuureihin. Asiakaskyselyn lisäksi toteutin pienimuotoisen kyselyn kristityille nuorille, jolla halusin selvittä mm. miksi kristillistä arvomaailmaa viestiviä vaatteita halutaan käyttää.
Tiedonhankinnan pohjalta lähdettiin työstämään naisten mallistoa. Mallisto oli tähän saakka ollut t-paita- ja hupparipainotteinen. Nyt tuotemerkille haluttiin myös muita tuotteita. Suunnittelin yritykselle malliston, jossa oli 15 naisten yläosan mallia. Malleista valittiin tuotantoon kolme. Suunnittelun lisäksi tehtävänäni oli valmistaa valituista malleista mallikappaleet yrityksen käyttöön. Valitut mallit olivat mekko, tunika ja t-paita.
Yritys ei ollut aikaisemmin toteuttanut asiakaskyselyä, joten siitäkin syystä kyselylle oli tarvetta. Tutkimusmenetelmänä käytin www-kyselyä, joka tavoitti kohderyhmänsä hyvin. Kysely toteutettiin Google Docs –ohjelmaa käyttäen ja se julkaistiin facebookissa 316-tuotemerkin fanisivulla. Kyselystä lähetettiin myös sähköinen kanta-asiakas tiedote. Kyselyyn saatiin vastauksia 110 kappaletta. Muuna tiedonhankintana selvitin kristillistä symboliikkaa sekä tutustuin nuoriso- ja alakulttuureihin. Asiakaskyselyn lisäksi toteutin pienimuotoisen kyselyn kristityille nuorille, jolla halusin selvittä mm. miksi kristillistä arvomaailmaa viestiviä vaatteita halutaan käyttää.
Tiedonhankinnan pohjalta lähdettiin työstämään naisten mallistoa. Mallisto oli tähän saakka ollut t-paita- ja hupparipainotteinen. Nyt tuotemerkille haluttiin myös muita tuotteita. Suunnittelin yritykselle malliston, jossa oli 15 naisten yläosan mallia. Malleista valittiin tuotantoon kolme. Suunnittelun lisäksi tehtävänäni oli valmistaa valituista malleista mallikappaleet yrityksen käyttöön. Valitut mallit olivat mekko, tunika ja t-paita.