Yläneen Suvirannan yritysasiakkaiden tyytyväisyys palveluiden laatuun ja kilpailija-analyysi
Jankkari, Leena (2011)
Jankkari, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105045962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Yläneen Suvirannan yritysasiakkaiden tyytyväisyyttä palveluiden laatuun ja tehdä kilpailija-analyysi. Pääosa Yläneen Suvirannan asiakkaista on yritysasiakkaita, joten siitä muodostui luontevasti tutkimuksen kohderyhmä.
Tutkimus tehtiin, jotta Yläneen Suvirannan omistajat, Matti ja Hanna Partala, saisivat palvelutyytyväisyyttä koskevaa tietoa yritysasiakkailtansa. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka julkaisupaikkana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulun Internetissä sijaitseva e-kyselylomakepohja. Asiakastyytyväisyyttä koskeva Internet-linkki, sekä käyttäjätunnukset ja salasanat, lähetettiin 80:lle Yläneen Suvirannan yritysasiakkaalle. Kilpailija-analyysissa vertailtiin Yläneen Suvirantaa viiteen muuhun samantapaiseen yritykseen, jotka Matti Partala oli nimennyt heidän pahimmiksi kilpailijoikseen. Vertailutietoina käytettiin yritysten Internet-sivuilta saatuja tietoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään tässä tutkimuksessa käytettyä tutki-musmenetelmää, eli kvantitatiivista tutkimusta ja sitä, mitä palveluiden laatu sisältää ja miten tyytyväisyys palveluun muodostuu. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään Yläneen Suviranta ja kilpailija-analyysissa esitellään kaksi eri analysointi menetelmää, joista toista on käytetty tässä tutkimuksessa.
Asiakastyytyväisyyskyselystä saadut tulokset ovat Yläneen Suvirannan yritysasiakkaiden arviointeja saamastaan palvelun laadusta. Tulokset auttavat Yläneen Suvirantaa kehittämään palveluitaan asiakkaiden toivomaan suuntaan. Kilpailija-analyysin avulla, selvitettiin Yläneen Suvirannan asema viiteen kilpailijaan nähden. Analyysista saatujen tulosten perusteella, Yläneen Suviranta pystyy parantamaan niitä osa-alueita, jotka olivat heikompia kuin kilpailijoiden.
Tutkimus tehtiin, jotta Yläneen Suvirannan omistajat, Matti ja Hanna Partala, saisivat palvelutyytyväisyyttä koskevaa tietoa yritysasiakkailtansa. Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jonka julkaisupaikkana toimi Satakunnan ammattikorkeakoulun Internetissä sijaitseva e-kyselylomakepohja. Asiakastyytyväisyyttä koskeva Internet-linkki, sekä käyttäjätunnukset ja salasanat, lähetettiin 80:lle Yläneen Suvirannan yritysasiakkaalle. Kilpailija-analyysissa vertailtiin Yläneen Suvirantaa viiteen muuhun samantapaiseen yritykseen, jotka Matti Partala oli nimennyt heidän pahimmiksi kilpailijoikseen. Vertailutietoina käytettiin yritysten Internet-sivuilta saatuja tietoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään tässä tutkimuksessa käytettyä tutki-musmenetelmää, eli kvantitatiivista tutkimusta ja sitä, mitä palveluiden laatu sisältää ja miten tyytyväisyys palveluun muodostuu. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään Yläneen Suviranta ja kilpailija-analyysissa esitellään kaksi eri analysointi menetelmää, joista toista on käytetty tässä tutkimuksessa.
Asiakastyytyväisyyskyselystä saadut tulokset ovat Yläneen Suvirannan yritysasiakkaiden arviointeja saamastaan palvelun laadusta. Tulokset auttavat Yläneen Suvirantaa kehittämään palveluitaan asiakkaiden toivomaan suuntaan. Kilpailija-analyysin avulla, selvitettiin Yläneen Suvirannan asema viiteen kilpailijaan nähden. Analyysista saatujen tulosten perusteella, Yläneen Suviranta pystyy parantamaan niitä osa-alueita, jotka olivat heikompia kuin kilpailijoiden.