Tilitoimiston markkinointi ja hinnoittelu : Meri-Lapin Tilitoimisto Oy
Keskitalo, Annika (2011)
Keskitalo, Annika
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105046122
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Keskitalo, Annika. 2011. Tilitoimiston markkinointi ja hinnoittelu. Meri-Lapin Tilitoimisto Oy. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Liiketalouden koulutusyksikkö. Kemi. 42 sivua.
Opinnäytetyössä selvitin, miten Meri-Lapin Tilitoimisto Oy on huomattu paikallisten yrittäjien keskuudessa sen jälkeen, kun yritys on tehnyt kotisivut ja mainostanut itseään Pohjolan Sanomat -lehdessä sekä paikallisissa jääkiekko-otteluissa erätauoilla. Tutkin, miten tilitoimistot hinnoittelevat palvelujaan ja onko hinnoittelulla huomattavaa merkitystä asiakassuhteen synnyn ja säilymisen kannalta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosassa käsittelen markkinointistrategiaa, segmentointia, markkinoinnin kilpailukeinoja ja hinnoittelua. Opinnäytetyön empiriaosuus on muodostunut puhelinhaastatteluista, joissa hyödynnettiin kvantitatiivista kyselylomaketta. Haastattelin puhelimitse 30:a yrittäjää, joista 24 halusi osallistua kyselyyni. Vastausprosentiksi muodostui siten 80. Haastateltavat valitsin satunnaisotantana ja he edustivat useita toimialoja Meri-Lapin alueella.
Tutkimuksesta selvisi, että kirjanpitopalveluiden hinnoittelulla ei ole suurta merkitystä asiakassuhteen jatkuvuuden kannalta. Yrittäjät ovat melko tyytyväisiä nykyiseen tilitoimistoonsa ja myös asiakkaina uskollisia. Kuitenkin tarjouspyyntöjäkin esitettiin, eli yrittäjät haluavat tarkistaa, ovatko heidän käyttämänsä kirjanpitopalvelut hinnoiteltu kohtuullisiksi.
Meri-Lapin Tilitoimiston näkyvyyttä selvitettäessä ilmeni, ettei kukaan ollut käynyt yrityksen kotisivuilla ja vain muutamat olivat nähneet tai kuulleet yrityksen mainoksen. Johtopäätöksenä voi pohtia, kuinka kannattavaa markkinointi todella on ja onko käytössä oikeat markkinointikanavat kohderyhmä huomioiden. Useat haastateltavista olivat aikoinaan valinneet käyttämänsä tilitoimiston pelkästään ystäviensä suositusten perusteella.
Asiasanat: Meri-Lapin Tilitoimisto Oy, markkinoinnin kilpailukeinot, hinnoittelu.
Keskitalo, Annika. 2011. Tilitoimiston markkinointi ja hinnoittelu. Meri-Lapin Tilitoimisto Oy. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Liiketalouden koulutusyksikkö. Kemi. 42 sivua.
Opinnäytetyössä selvitin, miten Meri-Lapin Tilitoimisto Oy on huomattu paikallisten yrittäjien keskuudessa sen jälkeen, kun yritys on tehnyt kotisivut ja mainostanut itseään Pohjolan Sanomat -lehdessä sekä paikallisissa jääkiekko-otteluissa erätauoilla. Tutkin, miten tilitoimistot hinnoittelevat palvelujaan ja onko hinnoittelulla huomattavaa merkitystä asiakassuhteen synnyn ja säilymisen kannalta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosassa käsittelen markkinointistrategiaa, segmentointia, markkinoinnin kilpailukeinoja ja hinnoittelua. Opinnäytetyön empiriaosuus on muodostunut puhelinhaastatteluista, joissa hyödynnettiin kvantitatiivista kyselylomaketta. Haastattelin puhelimitse 30:a yrittäjää, joista 24 halusi osallistua kyselyyni. Vastausprosentiksi muodostui siten 80. Haastateltavat valitsin satunnaisotantana ja he edustivat useita toimialoja Meri-Lapin alueella.
Tutkimuksesta selvisi, että kirjanpitopalveluiden hinnoittelulla ei ole suurta merkitystä asiakassuhteen jatkuvuuden kannalta. Yrittäjät ovat melko tyytyväisiä nykyiseen tilitoimistoonsa ja myös asiakkaina uskollisia. Kuitenkin tarjouspyyntöjäkin esitettiin, eli yrittäjät haluavat tarkistaa, ovatko heidän käyttämänsä kirjanpitopalvelut hinnoiteltu kohtuullisiksi.
Meri-Lapin Tilitoimiston näkyvyyttä selvitettäessä ilmeni, ettei kukaan ollut käynyt yrityksen kotisivuilla ja vain muutamat olivat nähneet tai kuulleet yrityksen mainoksen. Johtopäätöksenä voi pohtia, kuinka kannattavaa markkinointi todella on ja onko käytössä oikeat markkinointikanavat kohderyhmä huomioiden. Useat haastateltavista olivat aikoinaan valinneet käyttämänsä tilitoimiston pelkästään ystäviensä suositusten perusteella.
Asiasanat: Meri-Lapin Tilitoimisto Oy, markkinoinnin kilpailukeinot, hinnoittelu.