Yrityksen arvot työnteon ohjaajina
Sundvall, Janne (2009)
Sundvall, Janne
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905082568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905082568
Tiivistelmä
Tutkimuksen tilaajana toimi vakuutuspalveluja tarjoava yhtiö. He olivat aloittaneet yhtiössä kesällä 2008 arvojenlanseerausprojektin, jonka edistymisestä henkilöstön tietoisuuteen kaivattiin lisätutkimusta. Yhtiö oli julkistanut arvonsa intranetissä, mutta niiden varsinaisesta roolista työnohjaajina ja eettisenä ohjeistuksena ei ollut varmuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin e-lomakekyselyä, josta yhtiön jokainen työntekijä sai sähköposti-ilmoituksen. Yhtiön noin 300 työntekijästä kyselyyn vastasi 118. Kysely sisälsi 26 kysymystä, jotka käsittelivät yhtiön arvoja. Kyselyllä haluttiin tutkia työntekijöiden tietoisuutta yhtiön arvoista, sekä kartoittaa työntekijöiden omia ajatustapoja ja näkökulmia yhtiön arvoprosessista ja sen tuloksista.
Tutkimustulokset olivat hyvät, sillä puutteita henkilöstön tietoisuudessa arvojen suhteen ei ilmennyt. Sen sijaan aiheesta haluttiin yhtiön työntekijöiden keskuudessa lisää syventävää keskustelua ja henkilökohtaisia tapaamisia, jotta arvojen rooli varsinaisina työnohjaajina toteutuisi. Yhtiön työntekijät kokivat myös joitain ristiriitoja arvojen ja toiminnan todellisen luonteen suhteen.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaankin todeta, että tietoisuus yhtiön lanseeratuista arvoista oli hyvä, mutta niiden toteutuminen käytännössä ei ollut vielä tehokasta, mikä johtuu yhtiön arvoprosessin tuoreudesta. Arvoprosessi on yhtiön eliniän mittainen prosessi, jonka tehokkuutta voidaan aina parantaa. Näiden tutkimustulosten pohjalta yhtiössä olisikin hyvä tehdä jatkotutkimusta säännöllisin väliajoin arvoprosessin tehokkuuden varmistamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin e-lomakekyselyä, josta yhtiön jokainen työntekijä sai sähköposti-ilmoituksen. Yhtiön noin 300 työntekijästä kyselyyn vastasi 118. Kysely sisälsi 26 kysymystä, jotka käsittelivät yhtiön arvoja. Kyselyllä haluttiin tutkia työntekijöiden tietoisuutta yhtiön arvoista, sekä kartoittaa työntekijöiden omia ajatustapoja ja näkökulmia yhtiön arvoprosessista ja sen tuloksista.
Tutkimustulokset olivat hyvät, sillä puutteita henkilöstön tietoisuudessa arvojen suhteen ei ilmennyt. Sen sijaan aiheesta haluttiin yhtiön työntekijöiden keskuudessa lisää syventävää keskustelua ja henkilökohtaisia tapaamisia, jotta arvojen rooli varsinaisina työnohjaajina toteutuisi. Yhtiön työntekijät kokivat myös joitain ristiriitoja arvojen ja toiminnan todellisen luonteen suhteen.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä voidaankin todeta, että tietoisuus yhtiön lanseeratuista arvoista oli hyvä, mutta niiden toteutuminen käytännössä ei ollut vielä tehokasta, mikä johtuu yhtiön arvoprosessin tuoreudesta. Arvoprosessi on yhtiön eliniän mittainen prosessi, jonka tehokkuutta voidaan aina parantaa. Näiden tutkimustulosten pohjalta yhtiössä olisikin hyvä tehdä jatkotutkimusta säännöllisin väliajoin arvoprosessin tehokkuuden varmistamiseksi.