Psyykkinen valmentautuminen ja mentaaliharjoittelu osana viulunsoittoa : käytännön harjoituksia ja ideoita opetukseen
Laine, Mirva (2011)
Laine, Mirva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056272
Tiivistelmä
Viulunsoiton opiskelu on – tai voi olla – paljon muutakin kuin instrumentin kanssa työskentelyä ja varsinaista soittamista. Esimerkiksi esiintymisvalmennuksen yhteydessä puhutaan muusikon psyykkisestä valmentautumisesta ja mentaali- eli mielikuvaharjoittelusta. Psyykkisellä valmentautumisella kuvataan koko sitä prosessia, jonka muusikko käy läpi rakentaessaan minäkuvaansa ja työstäessään musiikkia ilman soitinta. Mentaaliharjoittelun avulla voidaan
puolestaan harjoittaa melkein mitä tahansa soittamiseen liittyvää osa-aluetta mielensisäisesti, ilman soitinta.
Tämän opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli koota mentaaliharjoittelun harjoituspaketti viulisteille ja kokeilla harjoituksia käytännössä. Mielikuvaharjoittelun työpaja toteutettiin keväällä 2010 yhteistyössä Espoon musiikkiopiston kanssa. Työpajaan osallistui yhteensä kahdeksan 12–18 -vuotiasta viulistia. Osallistujilla ei kurssin alussa ollut selkeää käsitystä siitä, mitä tarkoitetaan mentaaliharjoittelulla tai psyykkisellä valmentautumisella, eivätkä he aktiivisesti käyttäneet kumpaakaan menetelmää osana soitonopiskeluaan.
Työpajassa tehtiin muun muassa hengitys-, rentoutumis- ja keskittymisharjoituksia sekä harjoiteltiin uuden teoksen omaksumista ilman instrumenttia. Lisäksi puhuttiin esiintymisjännityksestä ja etsittiin rentoutumiskeinoja esiintymistilanteita varten. Työpajaan osallistuneilta viulisteilta saatu palaute oli erittäin positiivista. Kaikki pitivät kurssia hyödyllisenä ja uskoivat saaneensa uusia aineksia sovellettavaksi omaan harjoitteluunsa. Lähes kaikki työpajaan osallistuneet suosittelisivat vastaavaa kurssia myös opiskelutovereilleen. Erityisesti rentoutumisharjoituksia ja musiikillisen aineksen työstämistä ilman instrumenttia pidettiin hyödyllisinä harjoituksina.
Työpajassa oivallettiin, että uuden teoksen työstäminen aluksi
mielessä, ilman instrumenttia, edistää huomattavasti sen musiikillista ja tulkinnallista osaamista. Mentaali-harjoittelu tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia soitonopetuksen sisältöihin sovellettavaksi. Tässä työssä esitellään useita harjoituksia, joita opettaja voi soveltaa tarpeiden mukaan sekä yksilö- että ryhmäopetustilanteisiin.
puolestaan harjoittaa melkein mitä tahansa soittamiseen liittyvää osa-aluetta mielensisäisesti, ilman soitinta.
Tämän opinnäytetyöprosessin tavoitteena oli koota mentaaliharjoittelun harjoituspaketti viulisteille ja kokeilla harjoituksia käytännössä. Mielikuvaharjoittelun työpaja toteutettiin keväällä 2010 yhteistyössä Espoon musiikkiopiston kanssa. Työpajaan osallistui yhteensä kahdeksan 12–18 -vuotiasta viulistia. Osallistujilla ei kurssin alussa ollut selkeää käsitystä siitä, mitä tarkoitetaan mentaaliharjoittelulla tai psyykkisellä valmentautumisella, eivätkä he aktiivisesti käyttäneet kumpaakaan menetelmää osana soitonopiskeluaan.
Työpajassa tehtiin muun muassa hengitys-, rentoutumis- ja keskittymisharjoituksia sekä harjoiteltiin uuden teoksen omaksumista ilman instrumenttia. Lisäksi puhuttiin esiintymisjännityksestä ja etsittiin rentoutumiskeinoja esiintymistilanteita varten. Työpajaan osallistuneilta viulisteilta saatu palaute oli erittäin positiivista. Kaikki pitivät kurssia hyödyllisenä ja uskoivat saaneensa uusia aineksia sovellettavaksi omaan harjoitteluunsa. Lähes kaikki työpajaan osallistuneet suosittelisivat vastaavaa kurssia myös opiskelutovereilleen. Erityisesti rentoutumisharjoituksia ja musiikillisen aineksen työstämistä ilman instrumenttia pidettiin hyödyllisinä harjoituksina.
Työpajassa oivallettiin, että uuden teoksen työstäminen aluksi
mielessä, ilman instrumenttia, edistää huomattavasti sen musiikillista ja tulkinnallista osaamista. Mentaali-harjoittelu tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia soitonopetuksen sisältöihin sovellettavaksi. Tässä työssä esitellään useita harjoituksia, joita opettaja voi soveltaa tarpeiden mukaan sekä yksilö- että ryhmäopetustilanteisiin.