ERP-toiminnanohjaus ja CRM-asiakkuudenhallintajärjestelmien B2B-markkinointi
Mostafa Soltani, Nakaroz (2011)
Mostafa Soltani, Nakaroz
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056380
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Digilever Business Solutions Oy:lle. B2B- markkinointi on yritykseltä yritykselle markkinoinnin ympäristö, jossa yritykset tarjoavat toisilleen palveluita ja pyrkivät win-win- tilanteeseen eli kaikki osapuolet hyötyvät toimitusratkaisuista ja palvelusopimuksista. Yritykset ovat nykyään vuonna 2011 verkostoituneimpia ja riippuvaisempia toisistaan.
ERP-toiminnanohjaus- CRM-asiakkuudenhallintajärjestelmien ja muiden oheistuotteiden kuten taloushallinto-, sähköisten dokumentointi ja viestintä- järjestelmien kysynnän kasvun voidaan ennustaa lisääntyvän eri toimialojen keskuudessa toimivien yritysten ja organisaatioiden keskuudessa tulevaisuudessa, kun yritykset pyrkivät joustavuuteen ja dynaamiseen toimintaympäristöön liiketoimintaprosesseissaan. Yritykset pyrkivät säästämään aikaa kohdistaakseen voimavarojaan ja resurssejaan liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin kohteisiinsa. Toimintaa automatisoidaan ja sähköistetään yhä enemmän. Järjestelmiltä vaaditaan hyvää integroitumista yrityksen ympäristöön ja toimintarakenteeseen.
Tehokkaan markkinointistrategian kehittäminen ja avainasiakkaiden tunnistaminen ovat DBS Oy:n kannalta tärkeitä lähtökohtia näiden palveluiden ja tuotteiden markkinoinnissa. Asiakkaiden ongelmien ratkaiseminen on ratkaiseva tekijä hyvien asiakassuhteiden luomisessa. B2B-palveluiden ja asiantuntijaimagon eli brändin markkinoinnin strateginen kehittäminen, markkinointi sosiaalisessa mediassa ja verkostossa eli B2B-markkinointi Internetissä ovat myös tärkeitä lähtökohtia, josta DBS Oy tulee huomatuksi ja tunnetuksi palvelutarjonnastaan Turun talousalueen yritysten ja organisaatioiden keskuudessa.
Työn täydentämiseksi on toteutettu kyselytutkimus Turun talousalueella toimiville yrityksille ja organisaatioille. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan ERP- ja CRM- järjestelmien sekä muiden oheisjärjestelmien käyttölaajuutta, yleisyyttä sekä kehittämistarpeita. Kyselyjä lähetettiin n. 6000–7000 yritykselle ja organisaatiolle. Tutkimukseen saatiin n. 460 vastausta.
ERP-toiminnanohjaus- CRM-asiakkuudenhallintajärjestelmien ja muiden oheistuotteiden kuten taloushallinto-, sähköisten dokumentointi ja viestintä- järjestelmien kysynnän kasvun voidaan ennustaa lisääntyvän eri toimialojen keskuudessa toimivien yritysten ja organisaatioiden keskuudessa tulevaisuudessa, kun yritykset pyrkivät joustavuuteen ja dynaamiseen toimintaympäristöön liiketoimintaprosesseissaan. Yritykset pyrkivät säästämään aikaa kohdistaakseen voimavarojaan ja resurssejaan liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin kohteisiinsa. Toimintaa automatisoidaan ja sähköistetään yhä enemmän. Järjestelmiltä vaaditaan hyvää integroitumista yrityksen ympäristöön ja toimintarakenteeseen.
Tehokkaan markkinointistrategian kehittäminen ja avainasiakkaiden tunnistaminen ovat DBS Oy:n kannalta tärkeitä lähtökohtia näiden palveluiden ja tuotteiden markkinoinnissa. Asiakkaiden ongelmien ratkaiseminen on ratkaiseva tekijä hyvien asiakassuhteiden luomisessa. B2B-palveluiden ja asiantuntijaimagon eli brändin markkinoinnin strateginen kehittäminen, markkinointi sosiaalisessa mediassa ja verkostossa eli B2B-markkinointi Internetissä ovat myös tärkeitä lähtökohtia, josta DBS Oy tulee huomatuksi ja tunnetuksi palvelutarjonnastaan Turun talousalueen yritysten ja organisaatioiden keskuudessa.
Työn täydentämiseksi on toteutettu kyselytutkimus Turun talousalueella toimiville yrityksille ja organisaatioille. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan ERP- ja CRM- järjestelmien sekä muiden oheisjärjestelmien käyttölaajuutta, yleisyyttä sekä kehittämistarpeita. Kyselyjä lähetettiin n. 6000–7000 yritykselle ja organisaatiolle. Tutkimukseen saatiin n. 460 vastausta.