Kylätalkkareiden markkinointisuunnitelma : Markkinointisuunnitelmaoppaan laatiminen kylätalkkariyrittäjille
Väinölä, Jenni (2011)
Väinölä, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ahlman- instituutista valmistuneiden kylätalkkareiden markkinointia ja tunnettuutta, jotta potentiaaliset eli mahdolliset asiakkaat tulisivat tietoiseksi uudenaikaisesta palveluntarjoajasta. Työn tarkoituksena oli laatia kylätalkkareille markkinointisuunnitelmaopas, jota he voivat hyödyntää omassa työelämässään.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta empiirisestä tutkimuksesta sekä teoriaviitekehyksestä. Työn empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruussa käytettiin puhelinhaastatteluja. Haastatteluihin osallistui kolme vasta valmistunutta kylätalkkaria ja kolme jo kylätalkkareiden palveluita käyttänyttä asiakasta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointisuunnitelman eri osa-alueita yksityiskohtaisesti. Kylätalkkareiden markkinointisuunnitelmaopas laadittiin empiirisen tutkimuksen tuloksista sekä teoreettisen viitekehyksen lainauksista. Kylätalkkareiden markkinointisuunnitelmaopas on tämän opinnäytetyön liitteenä. Opasta ei julkaista, koska se sisältää luottamuksellisia tietoja.
Opinnäytetyön johtopäätöksessä voitiin todeta, että kylätalkkareiden markkinointia ja tunnettuutta voidaan tehostaa ja kehittää pienin teoin. Parhaiten kylätalkkareiden tunnettuutta lisätään näkyvyydellä. Kylätalkkareiden onkin lähestyttävä potentiaalisia asiakkaitaan messujen, markkinointitapahtumien ja paikallislehtien ja -uutisten avulla. Lisäksi on otettava huomioon puskaradion toimivuus, jonka merkitys nykypäivänä on lisääntynyt huomattavasti etenkin palveluyritysten keskuudessa.
Jatkotutkimusehdotuksena kylätalkkareille voitiin antaa neuvoksi teettää asiakkaillaan asiakastyytyväisyyskysely. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kylätalkkarit voivat seurata markkinointiaan ja kehittää uusia palveluita. Samalla voidaan tiedustella asiakkailta, mistä he ovat löytäneet kylätalkkarin. Tämän avulla voidaan mitata markkinointivälineiden tehokkuutta.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta empiirisestä tutkimuksesta sekä teoriaviitekehyksestä. Työn empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruussa käytettiin puhelinhaastatteluja. Haastatteluihin osallistui kolme vasta valmistunutta kylätalkkaria ja kolme jo kylätalkkareiden palveluita käyttänyttä asiakasta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin markkinointisuunnitelman eri osa-alueita yksityiskohtaisesti. Kylätalkkareiden markkinointisuunnitelmaopas laadittiin empiirisen tutkimuksen tuloksista sekä teoreettisen viitekehyksen lainauksista. Kylätalkkareiden markkinointisuunnitelmaopas on tämän opinnäytetyön liitteenä. Opasta ei julkaista, koska se sisältää luottamuksellisia tietoja.
Opinnäytetyön johtopäätöksessä voitiin todeta, että kylätalkkareiden markkinointia ja tunnettuutta voidaan tehostaa ja kehittää pienin teoin. Parhaiten kylätalkkareiden tunnettuutta lisätään näkyvyydellä. Kylätalkkareiden onkin lähestyttävä potentiaalisia asiakkaitaan messujen, markkinointitapahtumien ja paikallislehtien ja -uutisten avulla. Lisäksi on otettava huomioon puskaradion toimivuus, jonka merkitys nykypäivänä on lisääntynyt huomattavasti etenkin palveluyritysten keskuudessa.
Jatkotutkimusehdotuksena kylätalkkareille voitiin antaa neuvoksi teettää asiakkaillaan asiakastyytyväisyyskysely. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla kylätalkkarit voivat seurata markkinointiaan ja kehittää uusia palveluita. Samalla voidaan tiedustella asiakkailta, mistä he ovat löytäneet kylätalkkarin. Tämän avulla voidaan mitata markkinointivälineiden tehokkuutta.