Vivamon Raamattukylän asiakastyytyväisyyden kartoittaminen
Venho, Assi (2011)
Venho, Assi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066573
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkoituksena oli selvittää Vivamon Raamattukylän asiakkaiden tyytyväisyyttä Vivamon Raamattukylän ja Vivamon palveluita kohtaan. Vivamo on Kansan Raamattuseuran toimintakeskus joka sijaitsee Lohjalla Lohjanjärven rannalla. Vivamossa järjestetään erilaisia kursseja, tapahtumia ja leirejä. Lisäksi Vivamo on koko perheen retki-, ja matkailukohde. Vivamon Raamattukylä on Vivamossa toimiva elämyksellinen teemapuisto, jossa esitetään raamattuaiheisia näytelmiä ja muutenkin ilmennetään Raamatun sanomaa taiteellisin keinoin. Vivamon Raamattukylä aloitti toimintansa kesällä 2005.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista tutkimusta, jonka toteutin kyselyllä, jonka lähetin Vivamon Raamattukylän asiakkaiden täytettäväksi kesällä 2010. Kysely muodostui pääasiallisesti suljetuista kysymyksistä, joita täydensi muutama avoin kysymys, joilla haluttiin saada vastaajilta vapaata palautetta ja kehittämisehdotuksia. Vastauksia kyselyyn sain 231 kappaletta.
Työni teoriaosassa tarkastelin asiakastyytyväisyyden määrittelyä, asiakkaiden odotuksia palvelun laatuun ja sitä, miten asiakkaiden odotukset vastaavat heidän kokemuksiinsa yrityksen palvelusta. Selvitin myös, miten yritykset voisivat paremmin vastata asiakkaiden odotuksiin. Hieman lisäarvoa teoriaosuuteen sain käsittelemällä matkailupalveluiden tuotekehitystä ja tuotteistamista.
Pääasiallisesti asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä Vivamon Raamattukylään, mutta silti joitakin puutteita löytyi. Huonoimmat arvosanat saivat äänentoisto ja opasteet. Myös avoimissa kysymyksissä eniten kritiikkiä saivat äänentoisto ja opasteet. Nämä ovat tärkeitä seikkoja asiakkaiden viihtyvyyden kannalta, joten niihin olisi hyvä kiinnittää huomiota. Näyttelijäsuoritukset saivat eniten positiivista palautetta. Myös puvustus, lavastus, musiikki ja kokonaisuus saivat hyvää palautetta.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvantitatiivista tutkimusta, jonka toteutin kyselyllä, jonka lähetin Vivamon Raamattukylän asiakkaiden täytettäväksi kesällä 2010. Kysely muodostui pääasiallisesti suljetuista kysymyksistä, joita täydensi muutama avoin kysymys, joilla haluttiin saada vastaajilta vapaata palautetta ja kehittämisehdotuksia. Vastauksia kyselyyn sain 231 kappaletta.
Työni teoriaosassa tarkastelin asiakastyytyväisyyden määrittelyä, asiakkaiden odotuksia palvelun laatuun ja sitä, miten asiakkaiden odotukset vastaavat heidän kokemuksiinsa yrityksen palvelusta. Selvitin myös, miten yritykset voisivat paremmin vastata asiakkaiden odotuksiin. Hieman lisäarvoa teoriaosuuteen sain käsittelemällä matkailupalveluiden tuotekehitystä ja tuotteistamista.
Pääasiallisesti asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä Vivamon Raamattukylään, mutta silti joitakin puutteita löytyi. Huonoimmat arvosanat saivat äänentoisto ja opasteet. Myös avoimissa kysymyksissä eniten kritiikkiä saivat äänentoisto ja opasteet. Nämä ovat tärkeitä seikkoja asiakkaiden viihtyvyyden kannalta, joten niihin olisi hyvä kiinnittää huomiota. Näyttelijäsuoritukset saivat eniten positiivista palautetta. Myös puvustus, lavastus, musiikki ja kokonaisuus saivat hyvää palautetta.