Elokuvakritiikin eettiset kysymykset
Nupponen, Jonna (2011)
Nupponen, Jonna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066629
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisen elokuvakritiikin eettisiä kysymyksiä. Tutkimusta varten haastateltiin suomalaisia elokuvakriitikoita. Lähteinä käytettiin lisäksi alan kirjallisuutta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin elokuvakritiikin eettisinä kysymyksinä muun muassa kritiikin tehtävää, tilaajan arvostelulle antamien toiveiden ja ohjeiden vaikutusta, kaupallisuuden ja julkaisukanavan vaikutusta, tähtiasteikkoa arvostelukäytäntönä sekä informatiivisyyden ja viihteellisyyden suhdetta elokuva-arvosteluissa. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa lukijaa ymmärtämään, millaisessa kritiikin maailmassa tänä päivänä elämme.
Tutkimuksessa tuttavuussuhteiden vaikutukset osoittautuivat yhdeksi keskeiseksi elokuvakritiikin eettiseksi kysymykseksi. Internet julkaisukanavana tulisi asettaa kriittiseen tarkasteluun erityisesti
sisällöntuotannon osalta. Kritiikkiä koskevaa keskustelua tulisi kaikkiaan laventaa ja erityisesti vastaanottajan ymmärrystä kritiikin tarkoituksesta ja sisällöstä lisätä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin elokuvakritiikin eettisinä kysymyksinä muun muassa kritiikin tehtävää, tilaajan arvostelulle antamien toiveiden ja ohjeiden vaikutusta, kaupallisuuden ja julkaisukanavan vaikutusta, tähtiasteikkoa arvostelukäytäntönä sekä informatiivisyyden ja viihteellisyyden suhdetta elokuva-arvosteluissa. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa lukijaa ymmärtämään, millaisessa kritiikin maailmassa tänä päivänä elämme.
Tutkimuksessa tuttavuussuhteiden vaikutukset osoittautuivat yhdeksi keskeiseksi elokuvakritiikin eettiseksi kysymykseksi. Internet julkaisukanavana tulisi asettaa kriittiseen tarkasteluun erityisesti
sisällöntuotannon osalta. Kritiikkiä koskevaa keskustelua tulisi kaikkiaan laventaa ja erityisesti vastaanottajan ymmärrystä kritiikin tarkoituksesta ja sisällöstä lisätä.