Market survey for environmental technology : case: Ekomuovi Oy
Pykälä, Hanni (2011)
Pykälä, Hanni
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254742
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinatutkimus Ekomuovi Oy:lle, joka toimii ympäristöteknologian alalla.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Ekomuovin potentiaalia lähteä Ruotsin markkinoille sekä konkretisoida potentialisuus löytämällä Ekomuoville mahdollisia asiakkaita. Ekomuovi on erikoistunut kesto- ja erikoismuoveista tehtävien tuotteiden ja kokonaisuuksien suunnitteluun, valmistukseen, tuotantoprosesseihin ja kunnossapitoon. Yritys on tehnyt partnerisopimuksen ranskalaisen kaasu- ja hajuhaittoihin erikoistuneen yrityksen, Europe Environnementin, kanssa.
Empiirinen osuus opinnäytetyöstä on jaettu kahteen osioon, ensimmäisessä esitellään case yritys Ekomuovi Oy, yhteistyöyritys Europe Environnement sekä kuvataan yritysten yhteistyötä. Toinen osio esittelee Ruotsin markkinat lyhyesti ja esittelee kilpailija- sekä potentiaaliset asiakasanalyysit molemmille markkinoille. Se vastaa tutkimuskysymyksiin; keitä ovat Ekomuovin kilpailijat ja ketkä ovat sen asiakkaita. Toinen osio vastaa myös tutkimuskysymykseen miten Ekomuovi voi täyttää potentiaalisten asiakkaiden tarpeet.
Tutkimus on tehty tapaustutkimuksena ja se pohjautuu sekundäärisiin, jo olemassa oleviin, tietoihin. Lähteeenä on käytetty lähinnä sekundäärisiä tietoja ja tukea näille on haettu epämuodollisten haastattelujen/keskusteluiden kautta Ekomuovin toimitusjohtajan kanssa. Markkinat osoittavat potentiaalia, mutta päästäkseen menestyksekkäästi niille, Ekomuovin tulee erottua muista kilpailijoista.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Ekomuovin potentiaalia lähteä Ruotsin markkinoille sekä konkretisoida potentialisuus löytämällä Ekomuoville mahdollisia asiakkaita. Ekomuovi on erikoistunut kesto- ja erikoismuoveista tehtävien tuotteiden ja kokonaisuuksien suunnitteluun, valmistukseen, tuotantoprosesseihin ja kunnossapitoon. Yritys on tehnyt partnerisopimuksen ranskalaisen kaasu- ja hajuhaittoihin erikoistuneen yrityksen, Europe Environnementin, kanssa.
Empiirinen osuus opinnäytetyöstä on jaettu kahteen osioon, ensimmäisessä esitellään case yritys Ekomuovi Oy, yhteistyöyritys Europe Environnement sekä kuvataan yritysten yhteistyötä. Toinen osio esittelee Ruotsin markkinat lyhyesti ja esittelee kilpailija- sekä potentiaaliset asiakasanalyysit molemmille markkinoille. Se vastaa tutkimuskysymyksiin; keitä ovat Ekomuovin kilpailijat ja ketkä ovat sen asiakkaita. Toinen osio vastaa myös tutkimuskysymykseen miten Ekomuovi voi täyttää potentiaalisten asiakkaiden tarpeet.
Tutkimus on tehty tapaustutkimuksena ja se pohjautuu sekundäärisiin, jo olemassa oleviin, tietoihin. Lähteeenä on käytetty lähinnä sekundäärisiä tietoja ja tukea näille on haettu epämuodollisten haastattelujen/keskusteluiden kautta Ekomuovin toimitusjohtajan kanssa. Markkinat osoittavat potentiaalia, mutta päästäkseen menestyksekkäästi niille, Ekomuovin tulee erottua muista kilpailijoista.