Markkinointisuunnitelma uusiomateriaalista valmistetuille rakennustarvikkeille : Case: Uusiomateriaalit Recycling Oy
Kuitunen, Enni (2011)
Kuitunen, Enni
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104254750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on luoda markkinointisuunnitelma uusioraaka-aineesta valmistetuille rakennustarvikkeille. Työ on toteutettu toimeksiantona lahtelaiselle yritykselle. Opinnäytetyössä käsitellään kaikki markkinointisuunni-telman osa-alueet rajaamatta mitään aihe-aluetta pois. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on löytää kohdeyritykselle uusi potentiaalinen markkinasegmentti ja tutkia sen ostokäyttäytymistä sekä asenteita ja luoda kohderyhmälähtöinen mark-kinoinnin toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosaan. Teoriaosassa käsitellään kaikki markkinointisuunnitelman osa-alueet lähtökohta-analyyseistä aikataulutetun toi-menpidesuunnitelman luomiseen. Teoreettisen osan aineistona on käytetty mark-kinoinnin kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Empiriaosassa luodaan varsinainen rakennustarvikkeiden markkinointisuunnitelma sekä suoritetaan markkina-analyysin osana kvalitatiivinen kyselytutkimus uudelle potentiaaliselle markki-nasegmentille. Kyselytutkimuksella selvitetään valitun kohderyhmän ostokäyttäy-tymistä sekä asenteita rakennusalan uusiotuotteita ja eri markkinointiviestintä-kanavia kohtaan. Empiirisen osan tiedonlähteenä on käytetty kyselytutkimuksen tuloksia, kohdeyrityksen toimitusjohtajan haastattelua, sähköisiä sekä kirjallisia lähteitä ja opinnäytetyöntekijän omaa työkokemusta kohdeyrityksestä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kohdeyrityksen markkinoimille rakennustar-vikkeille luotu realistinen markkinointisuunnitelma, joka kattaa kaikki sen osa-alueet. Toteutetun kyselytutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kohderyhmä suhtautuu varsin positiivisesti rakennusalan uusiotuotteisiin, minkä vuoksi raken-nustarvikkeiden ympäristöystävällisyyden korostaminen on tärkeää kohdeyrityk-sen markkinointiviestinnässä. Tässä työssä asenteita tutkittiin kuitenkin vain pin-tapuolisesti, minkä vuoksi kohdeyrityksen kannattaa toteuttaa vielä syvällisempi jatkotutkimus aiheesta.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosaan. Teoriaosassa käsitellään kaikki markkinointisuunnitelman osa-alueet lähtökohta-analyyseistä aikataulutetun toi-menpidesuunnitelman luomiseen. Teoreettisen osan aineistona on käytetty mark-kinoinnin kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä. Empiriaosassa luodaan varsinainen rakennustarvikkeiden markkinointisuunnitelma sekä suoritetaan markkina-analyysin osana kvalitatiivinen kyselytutkimus uudelle potentiaaliselle markki-nasegmentille. Kyselytutkimuksella selvitetään valitun kohderyhmän ostokäyttäy-tymistä sekä asenteita rakennusalan uusiotuotteita ja eri markkinointiviestintä-kanavia kohtaan. Empiirisen osan tiedonlähteenä on käytetty kyselytutkimuksen tuloksia, kohdeyrityksen toimitusjohtajan haastattelua, sähköisiä sekä kirjallisia lähteitä ja opinnäytetyöntekijän omaa työkokemusta kohdeyrityksestä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kohdeyrityksen markkinoimille rakennustar-vikkeille luotu realistinen markkinointisuunnitelma, joka kattaa kaikki sen osa-alueet. Toteutetun kyselytutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kohderyhmä suhtautuu varsin positiivisesti rakennusalan uusiotuotteisiin, minkä vuoksi raken-nustarvikkeiden ympäristöystävällisyyden korostaminen on tärkeää kohdeyrityk-sen markkinointiviestinnässä. Tässä työssä asenteita tutkittiin kuitenkin vain pin-tapuolisesti, minkä vuoksi kohdeyrityksen kannattaa toteuttaa vielä syvällisempi jatkotutkimus aiheesta.