Bioanalyytikon osaaminen tulevaisuudessa
Mattila, Sanna (2011)
Mattila, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096732
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n kanssa. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tunnistaa bioanalyytikon tulevaisuuden osaamistarpeet. Projektin tutkimuksellisen osion tarkoituksena oli kuvata bioanalyytikon tulevaisuuden osaaminen. Tuloksia käytetään ensisijaisesti Suomen Bioanalyytikkoliiton ammatin ja koulutuksen kehittämistyöryhmän toiminnan tukena. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa bioanalyytikkojen ammatillista asemaa koskevissa yhteyksissä.
Taustatiedon hankinnassa on keskitytty osaamiseen yleensä, bioanalyytikoiden osaamiseen sekä laboratorioiden tulevaisuuteen. Tutkimuksellisessa osiossa kerättiin laboratorioalan asiantuntijoiden näkemyksiä tulevaisuuden laboratoriotoiminnasta ja bioanalyytikoiden tulevaisuuden osaamisesta käyttäen aineiston hankinnassa hyväksi learning cafe -menetelmää. Aineiston keruuseen osallistui 31 laboratorioalan asiantuntijaa eri puolilta Suomea. Aineistoa analysoitiin käyttäen hyväksi sisällön analyysin menetelmiä. Tuloksena saatiin neljä bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisen kannalta oleellista pääluokkaa. Luokat ovat asiakaspalveluosaaminen, substanssiosaaminen, työyhteisöosaaminen sekä kehittymis- ja kehittämisosaaminen. Saatua tulosta varmistettiin kuuden hengen asiantuntijapaneelilla, joka kutsuttiin keskustelemaan muodostettujen osaamisalueiden sisällöstä.
Kehittämisprojektin tuloksena saatiin kuvaus bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisesta. Työssä on kuvattu näiden osaamisalueiden sisältöä. Työn tulosten perusteella bioanalyytikon keskeinen osaaminen ei tule merkittävästi muuttumaan. Laboratoriotutkimusprosessin hallinta tulee edelleen olemaan bioanalyytikon tärkeä osaamisalue. Siihen liittyvässä teknisessä kehityksessä on pysyttävä mukana. Asiakaspalvelutyössä ja moniammatillisissa työyhteisöissä toimittaessa sosiaaliset taidot, omien tunteiden tunnistaminen ja hallinta, oman ja toisen työn arvostaminen sekä oman osaamisen tunnistaminen korostuvat.
Taustatiedon hankinnassa on keskitytty osaamiseen yleensä, bioanalyytikoiden osaamiseen sekä laboratorioiden tulevaisuuteen. Tutkimuksellisessa osiossa kerättiin laboratorioalan asiantuntijoiden näkemyksiä tulevaisuuden laboratoriotoiminnasta ja bioanalyytikoiden tulevaisuuden osaamisesta käyttäen aineiston hankinnassa hyväksi learning cafe -menetelmää. Aineiston keruuseen osallistui 31 laboratorioalan asiantuntijaa eri puolilta Suomea. Aineistoa analysoitiin käyttäen hyväksi sisällön analyysin menetelmiä. Tuloksena saatiin neljä bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisen kannalta oleellista pääluokkaa. Luokat ovat asiakaspalveluosaaminen, substanssiosaaminen, työyhteisöosaaminen sekä kehittymis- ja kehittämisosaaminen. Saatua tulosta varmistettiin kuuden hengen asiantuntijapaneelilla, joka kutsuttiin keskustelemaan muodostettujen osaamisalueiden sisällöstä.
Kehittämisprojektin tuloksena saatiin kuvaus bioanalyytikon tulevaisuuden osaamisesta. Työssä on kuvattu näiden osaamisalueiden sisältöä. Työn tulosten perusteella bioanalyytikon keskeinen osaaminen ei tule merkittävästi muuttumaan. Laboratoriotutkimusprosessin hallinta tulee edelleen olemaan bioanalyytikon tärkeä osaamisalue. Siihen liittyvässä teknisessä kehityksessä on pysyttävä mukana. Asiakaspalvelutyössä ja moniammatillisissa työyhteisöissä toimittaessa sosiaaliset taidot, omien tunteiden tunnistaminen ja hallinta, oman ja toisen työn arvostaminen sekä oman osaamisen tunnistaminen korostuvat.