Markkina-aluekartoitus : Mallasuutteiden markkinat Saksassa, case Senson Oy
Peltokorpi, Hanna (2011)
Peltokorpi, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264787
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Saksan mallasuutemarkkinoita toimeksiantajayritys Senson Oy:n näkökulmasta. Senson Oy on suomalainen elintarvikealan yritys, joka valmistaa ja myy ainesosia elintarvike- ja juomateollisuudelle ympäri maailmaa. Yritys on toiminut Saksan mallasuutemarkkinoilla jo useita vuosia, mutta tarvitsee kilpailutilanteen ja markkinatilanteen muutoksesta johtuen uutta tietoa markkinoista. Opinnäytetyön tavoitteena on hankkia ajankohtaista tietoa toimialan trendeistä, kilpailijoista sekä asiakkaista kohdemarkkinoilla.
Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintaympäristön analysointiin liittyvää teoriaa. Teoriaosuuden tarkoituksena on avata syitä sille, miksi ja millaista markkinatietoa yritys tarvitsee. Opinnäytetyössä liiketoimintaympäristön makroympäristöön on perehdytty PESTEL-analyysin ja toimiala-analyysin avulla. Mikroympäristöä on puolestaan analysoitu kilpailija- ja asiakasanalyysein. Kyseisten analyysien periaatteet on ensin esitelty teoriaosassa, minkä jälkeen ne toimivat perustana tutkimusosiolle. Tietoa tutkimusosioon on hankittu pääasiassa kirjoituspöytä-tutkimuksen avulla erilaisista raporteista ja julkaisuista. Tutkimuksen yhteydessä suoritettiin myös haastattelu Saksan markkinoista vastaavan Senson Oy:n edusta-jan kanssa.
Saksa on mallasuutteiden markkina-alueena erittäin potentiaalinen, mutta toisaalta myös haastava. Haasteina ovat kova kilpailu sekä sitä kautta syntyvä alhainen hintataso. Pienen yrityksen on vaikea kilpailla hinnalla, joten kilpailukeinoja on pyrittävä löytämään erikoistumisen saralta. Tästä syystä kilpailija- ja asiakasanalyyseissä on keskitytty ainoastaan erikoistuotteita, kuten luomutuotteita ja gluteenittomia tuotteita, valmistaviin yrityksiin.
Elintarvikkeiden saralla erikoistuotteiden markkinat ovat olleet kasvussa viime vuosina Saksassa. Tämä luo myös kysyntää Senson Oy:n tarjoamille tuotteille. Suomalaisilla on yleisesti hyvä maine Saksan markkinoilla, sillä tuotteiden laatuun ja puhtauteen luotetaan. Haasteeksi kuitenkin muodostuu se, että kilpailu on erikoistuotteillakin kilpailtaessa kovaa. Uusien asiakassuhteiden luominen voi olla myös hidasta ja hankalaa ilman paikallisia kontakteja, kuten agentteja.
Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintaympäristön analysointiin liittyvää teoriaa. Teoriaosuuden tarkoituksena on avata syitä sille, miksi ja millaista markkinatietoa yritys tarvitsee. Opinnäytetyössä liiketoimintaympäristön makroympäristöön on perehdytty PESTEL-analyysin ja toimiala-analyysin avulla. Mikroympäristöä on puolestaan analysoitu kilpailija- ja asiakasanalyysein. Kyseisten analyysien periaatteet on ensin esitelty teoriaosassa, minkä jälkeen ne toimivat perustana tutkimusosiolle. Tietoa tutkimusosioon on hankittu pääasiassa kirjoituspöytä-tutkimuksen avulla erilaisista raporteista ja julkaisuista. Tutkimuksen yhteydessä suoritettiin myös haastattelu Saksan markkinoista vastaavan Senson Oy:n edusta-jan kanssa.
Saksa on mallasuutteiden markkina-alueena erittäin potentiaalinen, mutta toisaalta myös haastava. Haasteina ovat kova kilpailu sekä sitä kautta syntyvä alhainen hintataso. Pienen yrityksen on vaikea kilpailla hinnalla, joten kilpailukeinoja on pyrittävä löytämään erikoistumisen saralta. Tästä syystä kilpailija- ja asiakasanalyyseissä on keskitytty ainoastaan erikoistuotteita, kuten luomutuotteita ja gluteenittomia tuotteita, valmistaviin yrityksiin.
Elintarvikkeiden saralla erikoistuotteiden markkinat ovat olleet kasvussa viime vuosina Saksassa. Tämä luo myös kysyntää Senson Oy:n tarjoamille tuotteille. Suomalaisilla on yleisesti hyvä maine Saksan markkinoilla, sillä tuotteiden laatuun ja puhtauteen luotetaan. Haasteeksi kuitenkin muodostuu se, että kilpailu on erikoistuotteillakin kilpailtaessa kovaa. Uusien asiakassuhteiden luominen voi olla myös hidasta ja hankalaa ilman paikallisia kontakteja, kuten agentteja.