Potilaan ruokahuoltoprosessin parantaminen tehtäviä ja vastuita selkeyttäen : case Päijät-Hämeen keskussairaala
Helenius, Jaana (2011)
Helenius, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096749
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä aiheena on potilaan ruokahuoltoprosessin tehtävien ja vastuiden selkeyttäminen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälainen on nykyinen ruokahuoltoprosessi ja minkälainen sen tulee olla. Tavoitteena on parantaa ruokahuoltoprosessia, määrittelemällä prosessi ja integroida toiminta laitoshuollon, ravintohuollon ja vuodeosaston välillä.
Tutkimuksessa nykyinen ruokahuoltoprosessi mallinnetaan, nykytilan kartoituksella etsitään kriittiset kohdat ja luodaan ymmärrystä tälle prosessille. Prosessissa on useita rajapintoja, jotka muodostavat hankalia kohtia. Prosessin pullonkaulat ovat palvelun luotettavuus, kannattava taloudellinen toiminta ja ravintohuollon toiminta. Tärkeimmät tekijät prosessin toiminnan kannalta ovat ruokahuollon, laitoshuollon ja vuodeosaston rajapinnat sekä potilaiden ja vuodeosastojen toiveet.
Ongelmien selvittäminen perustuu kyselytutkimukseen. Tutkimuksessa tehtiin neljä kyselyä, joista kaksi käsitteli potilaan tyytyväisyyttä ja palvelun laatua, yksi kysely tehtiin hoitajille prosessin kehittämisestä ja yhdessä seurattiin vuodeosastojen lähettämien potilastietojen oikeellisuutta ruokahuollossa. Tutkimuksen mukaan potilaat ovat tyytyväisiä palveluun ja sen laatuun. Hoitajakyselyn tulokseksi muodostui tarve uudesta ruokahuoltoprosessista ja potilastietoseurannassa havaittiin lukuisia virheitä vuodeosastoilla, mutta nämä ovat korjattavissa kouluttamisella.
Toimintatutkimuksen pohjana oli konstruktivistinen tutkimusote. Moniammatillisen ryhmä kokoontui viisi kertaa kehittämään prosessia. Ensimmäisessä istunnossa keskusteltiin nykyisestä ruokahuoltoprosessista ongelmineen, toisessa istunnossa käsiteltiin ruokajäteasioita, kolmannessa käsiteltiin palvelun laatua, neljännessä keskusteltiin ryhmän laatimista ruoka-annoskuvista ja viidennessä keskusteltiin uudesta ruokahuoltoprosessista. Tutkimuksen tuloksena on uusi ruokahuoltoprosessi, jossa vastuut ja tehtävät on selkeytetty ja kuvattu kaikkien prosessiin osallistuvien näkökulmasta.
Tutkimuksessa nykyinen ruokahuoltoprosessi mallinnetaan, nykytilan kartoituksella etsitään kriittiset kohdat ja luodaan ymmärrystä tälle prosessille. Prosessissa on useita rajapintoja, jotka muodostavat hankalia kohtia. Prosessin pullonkaulat ovat palvelun luotettavuus, kannattava taloudellinen toiminta ja ravintohuollon toiminta. Tärkeimmät tekijät prosessin toiminnan kannalta ovat ruokahuollon, laitoshuollon ja vuodeosaston rajapinnat sekä potilaiden ja vuodeosastojen toiveet.
Ongelmien selvittäminen perustuu kyselytutkimukseen. Tutkimuksessa tehtiin neljä kyselyä, joista kaksi käsitteli potilaan tyytyväisyyttä ja palvelun laatua, yksi kysely tehtiin hoitajille prosessin kehittämisestä ja yhdessä seurattiin vuodeosastojen lähettämien potilastietojen oikeellisuutta ruokahuollossa. Tutkimuksen mukaan potilaat ovat tyytyväisiä palveluun ja sen laatuun. Hoitajakyselyn tulokseksi muodostui tarve uudesta ruokahuoltoprosessista ja potilastietoseurannassa havaittiin lukuisia virheitä vuodeosastoilla, mutta nämä ovat korjattavissa kouluttamisella.
Toimintatutkimuksen pohjana oli konstruktivistinen tutkimusote. Moniammatillisen ryhmä kokoontui viisi kertaa kehittämään prosessia. Ensimmäisessä istunnossa keskusteltiin nykyisestä ruokahuoltoprosessista ongelmineen, toisessa istunnossa käsiteltiin ruokajäteasioita, kolmannessa käsiteltiin palvelun laatua, neljännessä keskusteltiin ryhmän laatimista ruoka-annoskuvista ja viidennessä keskusteltiin uudesta ruokahuoltoprosessista. Tutkimuksen tuloksena on uusi ruokahuoltoprosessi, jossa vastuut ja tehtävät on selkeytetty ja kuvattu kaikkien prosessiin osallistuvien näkökulmasta.