Valintakoe opintomenestyksen selittäjänä : Tutkimuskohteena Rovaniemen ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Sirviö, Jussi (2011)
Sirviö, Jussi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105096821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia valintakokeiden ennustettavuutta opintomenestykseen Rovaniemen ammattikorkeakoulun liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelmassa. Tässä tutkimuksessa opintomenestys jaettiin kahteen tekijään – opiskelun tehokkuuteen ja latuun. Tehokkuuden mittaamiseen käytettiin opiskeluun käytettyjen lukukausien määrää. Laatua puolestaan mitattiin tutkintotodistuksen keskiarvolla sekä opinnäytetyön arvosanalla.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuosina 2004–2006 liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman aloittaneet opiskelijat. Aineisto koostui 95 opiskelijan valintakoetiedoista ja opintosuorituksista. Tutkimukseen valituista opiskelijoista naisia oli 54 ja miehiä 41. Tietoja kerättiin Rovaniemen ammattikorkeakoulun valintakoe- ja opintorekisteristä.
Opintomenestykseen kuuluvia muuttujia kuvailtiin jakaumatietojen (minimi, maksimi, ka ja kh) avulla. Valintakokeiden ja opintomenestyksen välisiä yhteyksiä tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla. Valintakokeiden selitysastetta opiskelun tehokkuuteen ja laatuun tutkittiin regressioanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan 22,2 % tutkinnon suorittaneista opiskelijoista valmistuu seitsemän lukukauden normiajassa. 21 % opiskelijoista puolestaan keskeytti opintonsa. Merkitseviä korrelaatiota valintaprosessin ja opintomenestyksen välillä ei havaittu. Regressioanalyysin selitysasteet valintaprosessin ja opiskelun tehokkuuden välillä (22 %) sekä valintaprosessin ja laadun välillä (13 %) jäivät alhaisiksi. Sukupuolten välisiä eroja tarkastellessa havaittiin, että miehillä työkokemus ja alasuuntautuneisuus korreloi merkitsevästi (p < 0,01) valintakokeen kanssa (,653**).
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että valintakokeiden perusteella ei voida tehdä ennusteita opintomenestyksen suhteen. Myöskään sukupuolella ei näyttäisi olevan merkitystä opintomenestystä ennustettaessa.
Avainsanat: opintomenestys, valintakoe, liikunnanohjaaja (AMK), opiskelijavalinta, ammattikorkeakoulu
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuosina 2004–2006 liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman aloittaneet opiskelijat. Aineisto koostui 95 opiskelijan valintakoetiedoista ja opintosuorituksista. Tutkimukseen valituista opiskelijoista naisia oli 54 ja miehiä 41. Tietoja kerättiin Rovaniemen ammattikorkeakoulun valintakoe- ja opintorekisteristä.
Opintomenestykseen kuuluvia muuttujia kuvailtiin jakaumatietojen (minimi, maksimi, ka ja kh) avulla. Valintakokeiden ja opintomenestyksen välisiä yhteyksiä tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla. Valintakokeiden selitysastetta opiskelun tehokkuuteen ja laatuun tutkittiin regressioanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan 22,2 % tutkinnon suorittaneista opiskelijoista valmistuu seitsemän lukukauden normiajassa. 21 % opiskelijoista puolestaan keskeytti opintonsa. Merkitseviä korrelaatiota valintaprosessin ja opintomenestyksen välillä ei havaittu. Regressioanalyysin selitysasteet valintaprosessin ja opiskelun tehokkuuden välillä (22 %) sekä valintaprosessin ja laadun välillä (13 %) jäivät alhaisiksi. Sukupuolten välisiä eroja tarkastellessa havaittiin, että miehillä työkokemus ja alasuuntautuneisuus korreloi merkitsevästi (p < 0,01) valintakokeen kanssa (,653**).
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että valintakokeiden perusteella ei voida tehdä ennusteita opintomenestyksen suhteen. Myöskään sukupuolella ei näyttäisi olevan merkitystä opintomenestystä ennustettaessa.
Avainsanat: opintomenestys, valintakoe, liikunnanohjaaja (AMK), opiskelijavalinta, ammattikorkeakoulu