Kirjat vihreiksi! : Case: Gummerus Kirjapaino Oy
Silander, Karita (2009)
Silander, Karita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905112652
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli Jyväskylän Gummerus Kirjapaino Oy, ja tavoitteena oli selvittää onko
Gummerus Kirjapainon kustantaja-asiakkailla mielenkiintoa ympäristövastuulliseen kirjan painantaan.
Gummerus Kirjapaino lanseerasi keväällä 2008 teeman ”Tee Kirja! Vihreästi.” Teeman tarkoituksena on
painaa kirjat ympäristöä säästäen. Tutkimusongelmaksi muodostui kuitenkin se, että kustantajat eivät ole
halunneet painaa kirjoja ympäristövastuullisesti. Tavoitteena oli saada selville, että miksi eivät.
Tutkimuksen alaongelmina selvitettiin kustantajien näkemyksiä yhteiskuntavastuusta, mielipiteitä
vihreistä arvoista kirjantuotannossa, toimintaa kirjapainopalvelujen ostajana sekä kokemuksia
Gummerus Kirjapainon palveluista viimeisen vuoden kuluessa. Näin saatiin selville kustantajien arvoja
sekä tyytyväisyyttä Gummeruksen toimintaan.
Opinnäytetyön teoria koostuu yhteiskuntavastuusta sekä vihreästä markkinoinnista. Tutkimus toteutettiin
pääosin kvantitatiivisena tutkimuksena Gummerus Kirjapainon omalla webbirobotilla, joka lähetti
kyselyn sähköisesti 80:lle kustantaja-asiakkaalle. Vastausaikaa annettiin yksi viikko. Vastausprosentti jäi
mitä ilmeisimmin mielenkiinnon puutteen vuoksi pieneksi, sillä vain 22 henkilöä vastasi. Tutkimus
perustuu tähän 22:n vastaajan mielipiteeseen, antaen kuitenkin suuntaa suuremman joukon mielipiteelle.
Tutkimus osoitti, että ympäristövastuullisen kirjanpainamisen esteenä on sen korkeampi hinta. Myös
lukijoiden haluttomuus ostaa vastuullisesti tuotettuja kirjoja on pieni. Kehitysehdotuksena Gummerus
voisi panostaa markkinointiin enemmän ottaen myös lukijakunnan huomioon. Yleinen taantuma
vaikuttaa osaltaan myös ostohaluttomuuteen, jolle Gummerus Kirjapaino ei valitettavasti voi mitään tällä
hetkellä.
Gummerus Kirjapainon kustantaja-asiakkailla mielenkiintoa ympäristövastuulliseen kirjan painantaan.
Gummerus Kirjapaino lanseerasi keväällä 2008 teeman ”Tee Kirja! Vihreästi.” Teeman tarkoituksena on
painaa kirjat ympäristöä säästäen. Tutkimusongelmaksi muodostui kuitenkin se, että kustantajat eivät ole
halunneet painaa kirjoja ympäristövastuullisesti. Tavoitteena oli saada selville, että miksi eivät.
Tutkimuksen alaongelmina selvitettiin kustantajien näkemyksiä yhteiskuntavastuusta, mielipiteitä
vihreistä arvoista kirjantuotannossa, toimintaa kirjapainopalvelujen ostajana sekä kokemuksia
Gummerus Kirjapainon palveluista viimeisen vuoden kuluessa. Näin saatiin selville kustantajien arvoja
sekä tyytyväisyyttä Gummeruksen toimintaan.
Opinnäytetyön teoria koostuu yhteiskuntavastuusta sekä vihreästä markkinoinnista. Tutkimus toteutettiin
pääosin kvantitatiivisena tutkimuksena Gummerus Kirjapainon omalla webbirobotilla, joka lähetti
kyselyn sähköisesti 80:lle kustantaja-asiakkaalle. Vastausaikaa annettiin yksi viikko. Vastausprosentti jäi
mitä ilmeisimmin mielenkiinnon puutteen vuoksi pieneksi, sillä vain 22 henkilöä vastasi. Tutkimus
perustuu tähän 22:n vastaajan mielipiteeseen, antaen kuitenkin suuntaa suuremman joukon mielipiteelle.
Tutkimus osoitti, että ympäristövastuullisen kirjanpainamisen esteenä on sen korkeampi hinta. Myös
lukijoiden haluttomuus ostaa vastuullisesti tuotettuja kirjoja on pieni. Kehitysehdotuksena Gummerus
voisi panostaa markkinointiin enemmän ottaen myös lukijakunnan huomioon. Yleinen taantuma
vaikuttaa osaltaan myös ostohaluttomuuteen, jolle Gummerus Kirjapaino ei valitettavasti voi mitään tällä
hetkellä.