Rakennusmestarien sekä kone- ja tuotantotekniikan opetussuunnitelmien kehittäminen
Tahvanainen, Tuomo; Liljenbäck, Heikki; Inkilä, Vesa (2011)
Tahvanainen, Tuomo
Liljenbäck, Heikki
Inkilä, Vesa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106971
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän työn tavoitteena oli saada tarkennettua rakennusmestarien opetusohjelmarunko toimivammaksi tähänastisesta koulutuksesta saatujen kokemusten pohjalta. Kone- ja tuotantotekniikassa oli päätetty aloittaa CDIO-perustaisen projektiopetuksen kokeilu syksyllä 2010. Tavoitteena oli tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua kokonaisvaltaisen ja käytännönläheisen työskentelyn avulla.
Opetuksen suunnittelulle on asetettu eri tahojen toimesta reunaehtoja. Yhteiskunta määrittelee ammattikorkeakoulun tehtävät ammattikorkeakoululaissa ja -asetuksessa. Rakennusalan työnjohdon pätevyysvaatimuksia on esitetty maankäyttö- ja rakennuslaissa, Fise Oy on määritellyt työnjohdon pätevyysvaatimuksia rakennusalan eri tehtäviin ja työelämällä on omat toiveensa valmistuvien insinöörien ja työnjohdon osaamisesta. Myös opiskelijoilla on oma käsityksensä siitä mikä on tarpeellista ja mistä omassa työssä on eniten hyötyä. Saimaan ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä määrittelee koulun opetuksen suuntaviivoja koulutuksen käsikirjassa.
Rakennusmestarien koulutusohjelmassa etsimme ensiksi sellaiset opintojaksot, joita on mahdollista opettaa samoissa ryhmissä sekä infra- että talonrakennusryhmille. Tärkeimmät muutokset rakennusmestarien koulutusohjelmassa olivat perusopintojen vähentäminen seitsemällä opintopisteellä, ja työmaalla tapahtuvan oppimisen aikaisempaa parempi hallinta kahden työssäoppimisopintojakson avulla. Infrarakentamisessa lähtökohtana pidettiin teoreettisten Fise-pätevyyksien saavuttamista pohjarakentamisessa, louhintatekniikassa ja betonitöissä.
Konetekniikassa CDIO-ajatteluun perustuvan projektimuotoisen opetuksen ja oppimisen käyttöönotto vaati olemassa olevien opetussuunnitelmien muokkaamista, oppiaineiden yhdistämistä ja synkronointia sekä lukujärjestysten, salivarausten ja opettajien työaikasuunnitelmien uusimista. Projektin tarkoituksena oli antaa aloittaville opiskelijoille kuva koneinsinöörin tehtävistä sekä herättää ja ylläpitää opiskelumotivaatiota käytännönläheisillä työskentelytavoilla. Projektiluonteisen työskentelyn avulla yksittäiset opintojaksot saatiin koottua yhdeksi mielekkääksi kokonaisuudeksi. Projektikokeilun aikana saatiin hyödyllistä tietoa mm. tiimien muodostamisesta ja ohjauksesta, opetuksen aikatauluista ja rytmittämisestä sekä monista käytännön järjestelyistä.
Tämän työn tavoitteena oli saada tarkennettua rakennusmestarien opetusohjelmarunko toimivammaksi tähänastisesta koulutuksesta saatujen kokemusten pohjalta. Kone- ja tuotantotekniikassa oli päätetty aloittaa CDIO-perustaisen projektiopetuksen kokeilu syksyllä 2010. Tavoitteena oli tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua kokonaisvaltaisen ja käytännönläheisen työskentelyn avulla.
Opetuksen suunnittelulle on asetettu eri tahojen toimesta reunaehtoja. Yhteiskunta määrittelee ammattikorkeakoulun tehtävät ammattikorkeakoululaissa ja -asetuksessa. Rakennusalan työnjohdon pätevyysvaatimuksia on esitetty maankäyttö- ja rakennuslaissa, Fise Oy on määritellyt työnjohdon pätevyysvaatimuksia rakennusalan eri tehtäviin ja työelämällä on omat toiveensa valmistuvien insinöörien ja työnjohdon osaamisesta. Myös opiskelijoilla on oma käsityksensä siitä mikä on tarpeellista ja mistä omassa työssä on eniten hyötyä. Saimaan ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä määrittelee koulun opetuksen suuntaviivoja koulutuksen käsikirjassa.
Rakennusmestarien koulutusohjelmassa etsimme ensiksi sellaiset opintojaksot, joita on mahdollista opettaa samoissa ryhmissä sekä infra- että talonrakennusryhmille. Tärkeimmät muutokset rakennusmestarien koulutusohjelmassa olivat perusopintojen vähentäminen seitsemällä opintopisteellä, ja työmaalla tapahtuvan oppimisen aikaisempaa parempi hallinta kahden työssäoppimisopintojakson avulla. Infrarakentamisessa lähtökohtana pidettiin teoreettisten Fise-pätevyyksien saavuttamista pohjarakentamisessa, louhintatekniikassa ja betonitöissä.
Konetekniikassa CDIO-ajatteluun perustuvan projektimuotoisen opetuksen ja oppimisen käyttöönotto vaati olemassa olevien opetussuunnitelmien muokkaamista, oppiaineiden yhdistämistä ja synkronointia sekä lukujärjestysten, salivarausten ja opettajien työaikasuunnitelmien uusimista. Projektin tarkoituksena oli antaa aloittaville opiskelijoille kuva koneinsinöörin tehtävistä sekä herättää ja ylläpitää opiskelumotivaatiota käytännönläheisillä työskentelytavoilla. Projektiluonteisen työskentelyn avulla yksittäiset opintojaksot saatiin koottua yhdeksi mielekkääksi kokonaisuudeksi. Projektikokeilun aikana saatiin hyödyllistä tietoa mm. tiimien muodostamisesta ja ohjauksesta, opetuksen aikatauluista ja rytmittämisestä sekä monista käytännön järjestelyistä.