Opiskelijan sivu : ohjaushenkilöstön näkökulma II asteen opiskelijanohjauksen verkkotyökalun kehittämiseen
Seppälä, Arja (2009)
Seppälä, Arja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292270
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää konsepti II asteen ammatillisten opiskelijoiden verkko-ohjauksen tarpeisiin. Konsepti suunniteltiin käyttäjien toiveiden perusteella. Työtä varten haastateltiin yhteensä 46 Heltechin opinto-ohjaajaa, ryhmänohjaajaa ja opiskelijahuollon jäsentä. Teemahaastattelut tehtiin henkilökohtaisina haastatteluina ja sähköpostihaastatteluina. Tulokset analysoitiin käytettävyyden ja tarvittavien toimintojen perusteella. Konseptisuunnittelussa otettiin huomioon molemmat osa-alueet. Lopputuloksena syntyi konsepti, opiskelijan sivu -portaali, joka kokoaa yhteen kaikki ohjauksen kannalta olennaiset tiedot. Olennaisina tietoina nousivat esiin opiskelijan perustiedot, henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (hops), tarvittaessa henkilökohtainen opintojen järjestämistä koskeva suunnitelma (hojks), opintosuoritukset, poissaolot sekä kalenteri. Opiskelijasivulta voidaan lähettää ja sinne voidaan tallentaa viestejä. Käyttäjäjoukko rajataan rajata tarpeen mukaan luku- ja kirjoitusmahdollisuuksia säätelemällä. Opiskelijalla itsellä on lukuoikeus kaikkiin muihin paitsi kirjoittajakohtaisiin muistiinpanonäkymiin. Henkilökohtaista ohjausta tarvitaan aina. Opiskelijan sivun avulla voidaan rutiinitoimintoja tehostamalla säästää aikaa opiskelijan tapaamiselle. Sivu parantaa myös tiedonvälitystä ja helpottaa tietojen tallentamista. Arkisto toimii ohjaajan niin henkisenä kuin juridisenakin suojana ristiriitatilanteissa. Opiskelijan sivu mahdollistaa holistisen opiskelijaohjauksen ja toimii reflektointivälineenä niin ohjattavalle kuin ohjaajallekin. Konsepti parantaa ohjauksen laatua. Opiskelijan sivu suunniteltiin II asteen ammatillisen oppilaitoksen tarpeiden perusteella. Koska toiminnan ydin on opiskelijan tiedot, rakenne on helposti muokattavissa niin lukioiden kuin ammattikorkeakoulujenkin tarpeisiin. Keskusteluja sovelluksen suunnittelusta jatketaan ohjelmistotalo Logica Oy:n kanssa.