MAXX kokoonpanokoneen kehitys ja seuranta
Ojala, Tomi (2011)
Ojala, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105106984
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Nokian Renkaat Oyj:n uuden kokoonpanokoneen seurantaa, tutkittiin useimmin toistuvia häiriötilanteita sekä esitettiin kehitystoimenpiteitä. Kehityksen tavoitteena oli parantaa koneen luotettavuutta ja nostaa tuotantomääriä sekä vähentää koneella työskentelevän henkilön kuormitusta.
Seurantaan valittiin kolmenlaisia häiriöitä. Häiriöt ryhmiteltiin keston, esiintymistiheyden sekä tarpeettomien ilmoitusten perusteella. Tiedot häiriöistä saatiin käyttäjien haastattelujen perusteella, selaamalla vuororaportteja, käymällä kunnossapidon työlistaa läpi sekä opinnäytetyön kirjoittajan henkilökohtaisella työskentelyllä kokoonpanokoneella.
Seurannan perusteella saatuja tuloksia tutkittiin ja niiden pohjalta luotiin kehitysehdotuksia sekä voitiin suoraan poistaa turhia häiriöitä aiheuttavia ilmoituksia. Useiten häiriötilanteita aiheuttaneet häiriöt kerättiin yhteen ja niiden pohjalta luotiin seurantajärjestelmä, jonka ansiosta jatkossa saadaan häiriöiden lukumäärät sekä niiden kestot selville nopeasti.
Aikaansaadut kehitysehdotukset saivat positiivisen vastaanoton. Onnistuneimpana kehitysideana voidaan pitää viivakoodin lukemista suoraan näytöltä aihion sijaan, minkä ansiosta tuotantoa ei tarvitse keskeyttää viivakoodin luennan ajaksi. Osa kehitysehdotuksista otettiin jo käyttöön, ja muiden kehitysideoiden käyttöönotto on edessä mahdollisesti myöhemmin.
Seurantaan valittiin kolmenlaisia häiriöitä. Häiriöt ryhmiteltiin keston, esiintymistiheyden sekä tarpeettomien ilmoitusten perusteella. Tiedot häiriöistä saatiin käyttäjien haastattelujen perusteella, selaamalla vuororaportteja, käymällä kunnossapidon työlistaa läpi sekä opinnäytetyön kirjoittajan henkilökohtaisella työskentelyllä kokoonpanokoneella.
Seurannan perusteella saatuja tuloksia tutkittiin ja niiden pohjalta luotiin kehitysehdotuksia sekä voitiin suoraan poistaa turhia häiriöitä aiheuttavia ilmoituksia. Useiten häiriötilanteita aiheuttaneet häiriöt kerättiin yhteen ja niiden pohjalta luotiin seurantajärjestelmä, jonka ansiosta jatkossa saadaan häiriöiden lukumäärät sekä niiden kestot selville nopeasti.
Aikaansaadut kehitysehdotukset saivat positiivisen vastaanoton. Onnistuneimpana kehitysideana voidaan pitää viivakoodin lukemista suoraan näytöltä aihion sijaan, minkä ansiosta tuotantoa ei tarvitse keskeyttää viivakoodin luennan ajaksi. Osa kehitysehdotuksista otettiin jo käyttöön, ja muiden kehitysideoiden käyttöönotto on edessä mahdollisesti myöhemmin.