JÄLKIHUOLLON ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA JÄLKIHUOLLON MERKITYKSESTÄ ARJESSA SELVIYTYMISESSÄ
Kaisto-Vanhamäki, Hanna; Jacklin, Juhani (2011)
Kaisto-Vanhamäki, Hanna
Jacklin, Juhani
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025489
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jacklin, Juhani & Kaisto-Vanhamäki, Hanna. Jälkihuollon asiakkaiden kokemuksia jälkihuollon merkityksestä arjessa selviytymisessä. Oulu, kevät 2011, 58 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus / sosionomi (AMK).
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin Nuorten Ystävät Palvelut Oy:n Pohjolakodin jälkihuollon asiakkaiden kokemuksia arjessa selviytymisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa jälkihuollosta sekä siitä, miten jälkihuoltoa voitaisiin kehittää entistä enemmän asiakkaan näkökulma huomioon ottaen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla neljää Pohjolakodin jälkihuollossa ollutta nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön teoriaosassa jälkihuoltoa ja nuoruutta tarkasteltiin lastensuojelun sekä nuorten hyvinvointia tukevien tekijöiden viitekehyksessä.
Tulosten mukaan Pohjolakodin jälkihuollon asiakkaat kokivat jälkihuollon ohjauksen tukeneen heidän arjessa selviytymistään. Jälkihuolto tarjoaa konkreettista apua arjentaitojen opettelemiseen. Jälkihuoltonuoret kokivat vuorovaikutukseen ja luottamukseen perustuvan suhteen jälkihuollossa työskentelevän ohjaajan kanssa edesauttaneen arjen toimintakyvyn kehittymistä. Pohjolakodin jälkihuollon kehittämisessä haastateltavat toivoivat, että sama työntekijä jatkaisi nuorten kanssa työskentelyä koko jälkihuollon ajan. Jatkotutkimushaasteeksi ehdotetaan tutkimusta siitä, miten heikommin jälkihuollon arjessa selviävät asiakkaat saataisiin motivoitua jälkihuoltoon ja sitä kautta oman elämänsä hallintaan.
Asiasanat: jälkihuolto, nuori aikuinen, arjessa selviäminen, verkostot, kvalitatiivinen tutkimus
Jacklin, Juhani & Kaisto-Vanhamäki, Hanna. Jälkihuollon asiakkaiden kokemuksia jälkihuollon merkityksestä arjessa selviytymisessä. Oulu, kevät 2011, 58 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen, Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus / sosionomi (AMK).
Työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin Nuorten Ystävät Palvelut Oy:n Pohjolakodin jälkihuollon asiakkaiden kokemuksia arjessa selviytymisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa jälkihuollosta sekä siitä, miten jälkihuoltoa voitaisiin kehittää entistä enemmän asiakkaan näkökulma huomioon ottaen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla neljää Pohjolakodin jälkihuollossa ollutta nuorta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön teoriaosassa jälkihuoltoa ja nuoruutta tarkasteltiin lastensuojelun sekä nuorten hyvinvointia tukevien tekijöiden viitekehyksessä.
Tulosten mukaan Pohjolakodin jälkihuollon asiakkaat kokivat jälkihuollon ohjauksen tukeneen heidän arjessa selviytymistään. Jälkihuolto tarjoaa konkreettista apua arjentaitojen opettelemiseen. Jälkihuoltonuoret kokivat vuorovaikutukseen ja luottamukseen perustuvan suhteen jälkihuollossa työskentelevän ohjaajan kanssa edesauttaneen arjen toimintakyvyn kehittymistä. Pohjolakodin jälkihuollon kehittämisessä haastateltavat toivoivat, että sama työntekijä jatkaisi nuorten kanssa työskentelyä koko jälkihuollon ajan. Jatkotutkimushaasteeksi ehdotetaan tutkimusta siitä, miten heikommin jälkihuollon arjessa selviävät asiakkaat saataisiin motivoitua jälkihuoltoon ja sitä kautta oman elämänsä hallintaan.
Asiasanat: jälkihuolto, nuori aikuinen, arjessa selviäminen, verkostot, kvalitatiivinen tutkimus