SÄHKÖMOPOAUTOPROJEKTIN JATKOSUUNNITTELU JA TESTAUS
Penttilä, Otto (2011)
Penttilä, Otto
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107005
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä jatkosuunnitellaan ja testataan Vaasan ammattikorkeakoululle sähkömopoauton sähköjärjestelmää. Sähköjärjestelmän suunnitteluun ja testaukseen sisältyy akuston kokoonpano, kytkentätyöt sekä testaus. Lisäksi Ohjainjärjestelmän kokoonpanon läpikäynti, toiminta ja testaus sekä moottoriohjaimen ja moottorin testaus lataus-, kuormitus- ja jarrutustilanteissa.
Työn tarkoituksena on saada toimiva sähkömopoauton sähköjärjestelmä opetus- ja tutkimuskäyttöön. Sähkömopoautoprojekti on ollut kehitys- ja tutkimuskäytössä Vaasan ammattikorkeakoulussa ja siihen tullaan tekemään kehitys- ja tutkimustyötä vielä jatkossa. Tämän sähkömopoautoprojektin avulla saadaan mahdollisuus tutkia sähköajoneuvojen tekniikkaa sekä lisätä sähkoajoneuvoihin liittyvää opetusta Vaasan ammattikorkeakoulussa. Sähköautot tulevat todennäköisesti haastamaan lähitulevaisuudessa polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot niiden kehityksen ja ihmiskunnan yhä ympäristöystävällisemmän ajattelun takia.
Tässä työssä on tehty akustojen ja sähköjärjestelmän kytkentä- ja kokoonpanotyöt. Latausvaiheen mittauksissa on tutkittu akustojen ottamaa virtaa ja jännitettä sekä niiden käyttäytymistä ajanfunktiona akustojen latauksen ajan. Kuormavastuksella on simuloitu DC-välipiirin kondensaattorin ottamaa latausaikaa. Jatkuvankuormituksenkokeessa on mitattu akustojen varauksen kesto sekä akuston antama virta, jännite ja teho. Jarrutuskokeessa on simuloitu akuston varaama energia jarrutustilanteissa eri nopeuksilla ajaessa.
Työn tarkoituksena on saada toimiva sähkömopoauton sähköjärjestelmä opetus- ja tutkimuskäyttöön. Sähkömopoautoprojekti on ollut kehitys- ja tutkimuskäytössä Vaasan ammattikorkeakoulussa ja siihen tullaan tekemään kehitys- ja tutkimustyötä vielä jatkossa. Tämän sähkömopoautoprojektin avulla saadaan mahdollisuus tutkia sähköajoneuvojen tekniikkaa sekä lisätä sähkoajoneuvoihin liittyvää opetusta Vaasan ammattikorkeakoulussa. Sähköautot tulevat todennäköisesti haastamaan lähitulevaisuudessa polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot niiden kehityksen ja ihmiskunnan yhä ympäristöystävällisemmän ajattelun takia.
Tässä työssä on tehty akustojen ja sähköjärjestelmän kytkentä- ja kokoonpanotyöt. Latausvaiheen mittauksissa on tutkittu akustojen ottamaa virtaa ja jännitettä sekä niiden käyttäytymistä ajanfunktiona akustojen latauksen ajan. Kuormavastuksella on simuloitu DC-välipiirin kondensaattorin ottamaa latausaikaa. Jatkuvankuormituksenkokeessa on mitattu akustojen varauksen kesto sekä akuston antama virta, jännite ja teho. Jarrutuskokeessa on simuloitu akuston varaama energia jarrutustilanteissa eri nopeuksilla ajaessa.