Kustannustehokas verkkoviestintä yrityksessä : case Radikaali Media
Lamberg, Petri (2011)
Lamberg, Petri
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107039
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli toteuttaa Radikaali Medialle viestimiä tukemaan yrityksen näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Viestimet toteutettiin noudattaen tavoitteita, jotka oli määrätty yritykselle tehdyssä viestintäsuunnitelmassa. Työ kohdistettiin sähköisiin viestimiin ja niissä toimivaan yrityksen ulkoiseen viestintään sekä olemassa oleviin asiakkuuksiin. Tarkoituksena oli tehostaa viestintää erilaisin keinoin ja mitata sen onnistumista. Keinot tavoitteiden saavuttamiselle keskittyivät matalakustanteisiin informaatiokanaviin eli viestimiin, jotka toimivat internetin parissa.
Työssä toteutetut sähköiset viestimet ovat Facebook- ja Twitter-profiilit sekä survey-tutkimus- sekä uutiskirje-tyyppiset viestityökalut. Yrityksen nettisivut optimoitiin niin, että ne indeksoituvat Googlen hakutuloksissa mahdollisimman korkealle oikeilla hakusanoilla. Yrityksen sivut liitettiin sosiaalisiin medioihin lisäämällä viittaus etusivulle ja lisättiin seurantatyökalu kävijämäärän seurantaa varten. Lopuksi luotiin ohjeet viestimien käyttöä varten ja asennettiin Webalizer-niminen ohjelma, jolla voidaan mitata sivustojen kävijämäärää eri aikaväleillä ja mitä kautta kävijät ovat sivuille saapuneet.
Tässä työssä esitellään Radikaali Media tyypillisenä yrityksenä, jolla ei ole toteutettu suunnitel-tua viestintää, ja pohditaan, mitä tehokas verkkoviestintä on tänä päivänä. Raportissa esitellään yritykselle valitut ja toteutetut sähköiset viestimet sekä kerrotaan niissä käytetyissä työkaluista ja toteutuksesta. Työssä käsitellään myös sosiaalista mediaa 2000-luvun ilmiönä ja osana yrityksen viestintää tänä päivänä sekä käydään läpi, mitä mahdollisia asioita tulisi ottaa huomioon ennen kyseisiin medioihin siirtymistä.
Työssä toteutetut sähköiset viestimet ovat Facebook- ja Twitter-profiilit sekä survey-tutkimus- sekä uutiskirje-tyyppiset viestityökalut. Yrityksen nettisivut optimoitiin niin, että ne indeksoituvat Googlen hakutuloksissa mahdollisimman korkealle oikeilla hakusanoilla. Yrityksen sivut liitettiin sosiaalisiin medioihin lisäämällä viittaus etusivulle ja lisättiin seurantatyökalu kävijämäärän seurantaa varten. Lopuksi luotiin ohjeet viestimien käyttöä varten ja asennettiin Webalizer-niminen ohjelma, jolla voidaan mitata sivustojen kävijämäärää eri aikaväleillä ja mitä kautta kävijät ovat sivuille saapuneet.
Tässä työssä esitellään Radikaali Media tyypillisenä yrityksenä, jolla ei ole toteutettu suunnitel-tua viestintää, ja pohditaan, mitä tehokas verkkoviestintä on tänä päivänä. Raportissa esitellään yritykselle valitut ja toteutetut sähköiset viestimet sekä kerrotaan niissä käytetyissä työkaluista ja toteutuksesta. Työssä käsitellään myös sosiaalista mediaa 2000-luvun ilmiönä ja osana yrityksen viestintää tänä päivänä sekä käydään läpi, mitä mahdollisia asioita tulisi ottaa huomioon ennen kyseisiin medioihin siirtymistä.