Pohjois-Haagan yhteiskoulun työrauhaprojekti : ”Kovia otteita siihen, että häiriköt saataisiin kuriin. Ja hyvää opetusta tietysti.”
Katas, Anne (2011)
Katas, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105066545
Tiivistelmä
Pohjois-Haagan yhteiskoulussa toteutettiin koulun työrauhaa tukeva kehittämishanke lukuvuoden 2009/2010 aikana. Koulussa painiskeltiin pitkään kouluille tunnusomaisten, ja valtakunnallisestikin ajankohtaisten työrauhaongelmien parissa. Lopulta tilanteelle päätettiin tehdä jotakin yhteisesti. Näin sai alkunsa koko koulua koskeva työrauhahanke. Hanke toteutettiin lukuvuoden mittaisena kehittämistyönä ja siihen osallistuivat koulun opettajat ja oppilaat. Idea hankkeesta syntyi koulun arjessa ja kypsyi lähes yhden lukuvuoden ajan. Lopulta hankkeesta muodostui mielenkiintoinen prosessi, joka sisälsi opettajien koulutusta, oppilaiden osallistamista, sekä ns. parkkitoiminnan käynnistämisen. Hanke ei tuottanut valmiita vastauksia tai yksinkertaisia temppuja työrauhan saavuttamiseksi. Sen sijaan koulussa lisääntyivät yhteinen asioista sopiminen, kokemusten ja hyvien käytänteiden jakaminen, sekä oppilaiden vastuunotto oman luokan työrauhasta. Tutkimuksellisesti hanke sisälsi toimintatutkimuksellisia elementtejä, sekä otteita sosiaalityön käytäntötutkimuksesta.
Hankkeen ideoinnista ja käytännön työstä vastasi hanketyöryhmä, johon kuului koulun peda-goginen johtaja ja oppilashuoltoryhmä. Kehittämistyö liitettiin sosiaalialan opintoihini (sosionomi ylempi AMK), jolloin toiminnassa oli mahdollisuus hyödyntää Laurea ammattikorkeakoulun asiantuntemusta. Työrauhahankkeen loppuraportti muodostaa opinnäytetyöni. Kuvaan loppuraportissa kehittämistyön eri vaiheita ja arvioin toteutunutta kehittämistoimintaa. Tarkastelen opinnäytetyössäni työrauhan ilmiötä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyöhöni kuuluva metodologisen osio on antanut raamit Pohjois-Haagan yhteiskoulussa tehdylle kehittämistyölle.
Hankkeen ideoinnista ja käytännön työstä vastasi hanketyöryhmä, johon kuului koulun peda-goginen johtaja ja oppilashuoltoryhmä. Kehittämistyö liitettiin sosiaalialan opintoihini (sosionomi ylempi AMK), jolloin toiminnassa oli mahdollisuus hyödyntää Laurea ammattikorkeakoulun asiantuntemusta. Työrauhahankkeen loppuraportti muodostaa opinnäytetyöni. Kuvaan loppuraportissa kehittämistyön eri vaiheita ja arvioin toteutunutta kehittämistoimintaa. Tarkastelen opinnäytetyössäni työrauhan ilmiötä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyöhöni kuuluva metodologisen osio on antanut raamit Pohjois-Haagan yhteiskoulussa tehdylle kehittämistyölle.