UUTTA TYÖMUOTOA HAKEMASSA : Pienryhmätyöskentely päivähoidon arjessa
Peränen, Tanja (2011)
Peränen, Tanja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105035804
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Peränen, Tanja. Uutta työmuotoa hakemassa, pienryhmätyöskentely päivähoidon arjessa. Järvenpää, kevät 2011, 74 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Uuraisten varhaiskasvatuksessa olevien päiväkoti Pikkulan Tiitiäisten ryhmän sekä Jokihaaran ryhmäperhepäivähoidon kanssa. Opinnäytetyö on opas pienryhmätyöskentelystä Uuraisten varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää yhdessä työyhteisön kanssa teoreettisia perusteita pienryhmätyöskentelylle sekä luoda teoreettisten perusteiden ja käytännön kokeilun tuloksena yhteistyössä henkilökunnan kanssa pienryhmätyöskentelystä selkeä ja innostava opas, joka tukee lapsen yksilöllistä kehitystä sekä lapsilähtöisyyttä. Oppaassa tulee myös olla käytännön malleja pienryhmän toteutuksesta.
Oppaan kokoamisessa päävastuun on kantanut opinnäytetyön tekijä, mutta Päiväkoti pikkulan Tiitiäisten puolen sekä Jokihaaran ryhmäperhepäivähoidon henkilökunta on ollut aktiivisesti mukana projektissa, jossa kehitettiin työyhtei-söön uutta toimintamallia. Projekti koostui käytännön kokeilusta, jossa toteutettiin kahdella erilaisella tavalla pienryhmätyöskentelyä. Käytännön toteutukseen tueksi pienryhmätyöskentelylle on haettu teoreettista tietoa, jotta toiminta on perusteltua ja suunnitelmallista.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käydään läpi oppaan valmistumisprosessin kuvaus vaiheittain, sen toimintaympäristö sekä prosessin arviointia.
Opinnäytetyö prosessi on saavuttanut sille asetetut tavoitteet. Pienryhmätyöskentelylle löytyi teoreettiset perusteet sekä niiden ja käytännön kokeilun myötä saatiin toteutettua selkeä ja innostava opas, jossa on mukana myös muutama käytännön malli pienryhmätyöskentelyn toteutuksesta.
Avainsanat: pienryhmätyöskentely, varhaiskasvatus, lapsen yksilöllinen kehitys, lapsilähtöisyys
Peränen, Tanja. Uutta työmuotoa hakemassa, pienryhmätyöskentely päivähoidon arjessa. Järvenpää, kevät 2011, 74 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+ lastentarhanopettajan pätevyys.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Uuraisten varhaiskasvatuksessa olevien päiväkoti Pikkulan Tiitiäisten ryhmän sekä Jokihaaran ryhmäperhepäivähoidon kanssa. Opinnäytetyö on opas pienryhmätyöskentelystä Uuraisten varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää yhdessä työyhteisön kanssa teoreettisia perusteita pienryhmätyöskentelylle sekä luoda teoreettisten perusteiden ja käytännön kokeilun tuloksena yhteistyössä henkilökunnan kanssa pienryhmätyöskentelystä selkeä ja innostava opas, joka tukee lapsen yksilöllistä kehitystä sekä lapsilähtöisyyttä. Oppaassa tulee myös olla käytännön malleja pienryhmän toteutuksesta.
Oppaan kokoamisessa päävastuun on kantanut opinnäytetyön tekijä, mutta Päiväkoti pikkulan Tiitiäisten puolen sekä Jokihaaran ryhmäperhepäivähoidon henkilökunta on ollut aktiivisesti mukana projektissa, jossa kehitettiin työyhtei-söön uutta toimintamallia. Projekti koostui käytännön kokeilusta, jossa toteutettiin kahdella erilaisella tavalla pienryhmätyöskentelyä. Käytännön toteutukseen tueksi pienryhmätyöskentelylle on haettu teoreettista tietoa, jotta toiminta on perusteltua ja suunnitelmallista.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käydään läpi oppaan valmistumisprosessin kuvaus vaiheittain, sen toimintaympäristö sekä prosessin arviointia.
Opinnäytetyö prosessi on saavuttanut sille asetetut tavoitteet. Pienryhmätyöskentelylle löytyi teoreettiset perusteet sekä niiden ja käytännön kokeilun myötä saatiin toteutettua selkeä ja innostava opas, jossa on mukana myös muutama käytännön malli pienryhmätyöskentelyn toteutuksesta.
Avainsanat: pienryhmätyöskentely, varhaiskasvatus, lapsen yksilöllinen kehitys, lapsilähtöisyys