Moodle -oppimisympäristö käsityötaiteen työpajaopintojen tueksi Otsolan kansalaisopistoon
Varjus, Sointu (2011)
Varjus, Sointu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107102
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tutkittiin ja kokeiltiin minkälainen verkkoympäristö sopii Otsolan kansalaisopiston lasten ja nuorten käsityötaiteen työpajaopintojen tueksi ja mitä lisäarvoa se tuo opetukseen. Työssä pohdittiin aluksi kehittämishankkeen lähtökohtia ja tavoitteita. Sen jälkeen esiteltiin taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet ja Otsolan kansalaisopiston taiteenalakohtainen opetussuunnitelma.
Teoreettisena viitekehyksenä hankkeessa oli taitojen oppiminen ja -opettaminen, innostamisen pedagogiikka ja verkko-opetus. Kädentaitojen oppimisessa käytiin läpi taitojen kolmijako, muutamia taitojen oppimisen teorioita sekä taidon opettamisen menetelmiä. Sosiokulttuurinen innostaminen sopii hyvin vapaan sivistystyön opetukseen ja sen pohjalta tehty käsityötaiteen perusopetuksen käsitemalli esiteltiin hankkeessa, samoin kerrottiin lyhyesti oppimisen ilon merkityksestä. Verkko-opetuksen luvussa käsiteltiin ensin tyypilliset verkko-opetuksen muodot ja perehdyttiin sen jälkeen tutkivaan oppimiseen, ongelmalähtöiseen oppimiseen ja siihen läheisesti liittyvään luovaan ongelmanratkaisuprosessiin. Lopuksi esiteltiin käsityötaiteen perusopetuksen verkkoympäristö ja verkkokurssista saatu palaute, jatkokehittämisaiheet ja johtopäätökset.
Verkkoympäristöstä luotiin tuotesuunnittelupainotteinen materiaalipankki. Se toimi hyvin lähiopetuksen tukena monipuolistaen opetusta. Opetukseen saatiin kaivattua uudistusta myös tutkivalla oppimisella ja luovalla ongelmanratkaisuprosessilla. Verkon keskustelualueet mahdollistivat vuorovaikutuksen ja tiedottamisen lähipäivien välillä.
Teoreettisena viitekehyksenä hankkeessa oli taitojen oppiminen ja -opettaminen, innostamisen pedagogiikka ja verkko-opetus. Kädentaitojen oppimisessa käytiin läpi taitojen kolmijako, muutamia taitojen oppimisen teorioita sekä taidon opettamisen menetelmiä. Sosiokulttuurinen innostaminen sopii hyvin vapaan sivistystyön opetukseen ja sen pohjalta tehty käsityötaiteen perusopetuksen käsitemalli esiteltiin hankkeessa, samoin kerrottiin lyhyesti oppimisen ilon merkityksestä. Verkko-opetuksen luvussa käsiteltiin ensin tyypilliset verkko-opetuksen muodot ja perehdyttiin sen jälkeen tutkivaan oppimiseen, ongelmalähtöiseen oppimiseen ja siihen läheisesti liittyvään luovaan ongelmanratkaisuprosessiin. Lopuksi esiteltiin käsityötaiteen perusopetuksen verkkoympäristö ja verkkokurssista saatu palaute, jatkokehittämisaiheet ja johtopäätökset.
Verkkoympäristöstä luotiin tuotesuunnittelupainotteinen materiaalipankki. Se toimi hyvin lähiopetuksen tukena monipuolistaen opetusta. Opetukseen saatiin kaivattua uudistusta myös tutkivalla oppimisella ja luovalla ongelmanratkaisuprosessilla. Verkon keskustelualueet mahdollistivat vuorovaikutuksen ja tiedottamisen lähipäivien välillä.