Hoidon laatu solunsalpaajahoitoa saavan potilaan näkökulmasta
Koikkalainen, Jenna; Mikkonen, Mari (2011)
Koikkalainen, Jenna
Mikkonen, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden mielipidettä hoidon laadusta Mikkelin keskussairaalan
lääketiputusyksikössä. Tulosten tarkoituksena on auttaa lääketiputusyksikköä kehittämään hoitotyön
laatua.
Opinnäytetyössä avataan laadun ja hoitotyön laadun käsitteitä. Teoriaosuudessa käsitellään syöpää sairautena
ja syöpää sairastavien hoitotyön erityispiirteitä.
Kysely on kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeessa oli kolme osa-aluetta, jotka
olivat hoidon toteutuminen, hoitohenkilökunta ja hoitoympäristö. Kyselylomake sisälsi myönteisessä muodossa
esitettyjä väittämiä, joita vastaajat arvioivat viisiluokkaisella Likertin asteikolla. Kyselyyn osallistui yhteensä 38
potilasta. Yksikön hoitajat jakoivat kyselylomakkeita potilaille, jotka vointinsa puolesta jaksoivat vastata siihen.
Kyselyn tulosten perusteella potilaat olivat kaikin puolin tyytyväisiä hoidon laatuun. Erityisesti hoitajia
koskevat kokemukset olivat myönteisiä. Osa vastaajista kokisi tärkeäksi tavata lääkäriä useammin hoitokäyntien
yhteydessä.
lääketiputusyksikössä. Tulosten tarkoituksena on auttaa lääketiputusyksikköä kehittämään hoitotyön
laatua.
Opinnäytetyössä avataan laadun ja hoitotyön laadun käsitteitä. Teoriaosuudessa käsitellään syöpää sairautena
ja syöpää sairastavien hoitotyön erityispiirteitä.
Kysely on kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeessa oli kolme osa-aluetta, jotka
olivat hoidon toteutuminen, hoitohenkilökunta ja hoitoympäristö. Kyselylomake sisälsi myönteisessä muodossa
esitettyjä väittämiä, joita vastaajat arvioivat viisiluokkaisella Likertin asteikolla. Kyselyyn osallistui yhteensä 38
potilasta. Yksikön hoitajat jakoivat kyselylomakkeita potilaille, jotka vointinsa puolesta jaksoivat vastata siihen.
Kyselyn tulosten perusteella potilaat olivat kaikin puolin tyytyväisiä hoidon laatuun. Erityisesti hoitajia
koskevat kokemukset olivat myönteisiä. Osa vastaajista kokisi tärkeäksi tavata lääkäriä useammin hoitokäyntien
yhteydessä.