Kohti verkko-opetuksen hyveitä: : kolmen verkkokurssin käsikirjoitukset
Näränen, Pertti; Aarnio, Petri; Haapamäki, Seija (2011)
Näränen, Pertti
Aarnio, Petri
Haapamäki, Seija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105117296
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kolmen lähiopetukseen integroitavan käytännön verkkokurssin kehittäminen käsikirjoituksen ja sisältösuunnitelman tasolle sekä perehtyminen teoreettisesti verkkokurssien suunnittelussa tärkeisiin periaatteisiin. Työssä käydään aluksi läpi näkökulmia verkko-opetukseen ja verkkokurssien käsikirjoittamiseen. Sen jälkeen esitellään kolmen verkkokurssin käsikirjoitukset ja rakennesuunnitelmat.
Kehityshankkeemme keskittyvät verkkoavusteisiin kursseihin, jotka liitämme lähinnä taustakäsitteisiin sulautuva opetus ja monimuoto-opetus (engl. ’blended learning’). Näillä kursseilla on-line-oppimisympäristöt ovat lähinnä kasvokkaista opetusta täydentävä ja kehittävä elementti ja vain osa opetuksellista dialogia. Vain verkossa opiskeltavien, kokonaan virtuaalisten verkkokurssien mediasuunnitteluun ja pedagogiaan liittyvät kysymykset ovat monin tavoin erilaisia.
Näkemyksemme on, että verkkokursseilla voidaan saavuttaa merkittäviä etuja verrattuna perinteisiin opetusmuotoihin. Edut voivat liittyä oppimateriaalin hallintaan, ajan ja paikan sidoksista vapautumiseen tai esimerkiksi oppimisen kansainvälistymiseen. Toisaalta verkkoavusteiset kurssit edellyttävät ainakin pilotointivaiheessa, että opettajilla on aikaa ja resursseja tavallista runsaampaan ja yksityiskohtaisempaan ennakkosuunnitteluun. Hyvä verkkokurssi tarvitsee selkeästi jäsentyvää verkkomateriaalin rakennetta, optimaalista käytettävyyttä tukevaa graafista suunnittelua sekä lisäksi teknisiä valmiuksia, hyvää motivaatiota ja itsenäisyyttä myös opiskelijoilta.
Verkkokurssien hyödyt ja järkevät toteuttamistavat vaihtelevat sen mukaan, millaisia ovat opetettavat aiheet ja oppimistavoitteet. Yhtä ainoaa, kaikille oppijoille ja kaikkiin oppimistavoitteisiin sopivaa verkko-opetuksen mallia ei näkemyksemme mukaan ole mahdollista luoda. Verkkokurssi ei myöskään ole kertaheitolla valmis, vaan se vaatii opettajan verkkoläsnäoloa, monipuolista vuorovaikutuksen ylläpitoa ja kehittämistä sekä verkon dynaamisen toimintaympäristön jatkuvaa seuraamista.
Kehityshankkeemme keskittyvät verkkoavusteisiin kursseihin, jotka liitämme lähinnä taustakäsitteisiin sulautuva opetus ja monimuoto-opetus (engl. ’blended learning’). Näillä kursseilla on-line-oppimisympäristöt ovat lähinnä kasvokkaista opetusta täydentävä ja kehittävä elementti ja vain osa opetuksellista dialogia. Vain verkossa opiskeltavien, kokonaan virtuaalisten verkkokurssien mediasuunnitteluun ja pedagogiaan liittyvät kysymykset ovat monin tavoin erilaisia.
Näkemyksemme on, että verkkokursseilla voidaan saavuttaa merkittäviä etuja verrattuna perinteisiin opetusmuotoihin. Edut voivat liittyä oppimateriaalin hallintaan, ajan ja paikan sidoksista vapautumiseen tai esimerkiksi oppimisen kansainvälistymiseen. Toisaalta verkkoavusteiset kurssit edellyttävät ainakin pilotointivaiheessa, että opettajilla on aikaa ja resursseja tavallista runsaampaan ja yksityiskohtaisempaan ennakkosuunnitteluun. Hyvä verkkokurssi tarvitsee selkeästi jäsentyvää verkkomateriaalin rakennetta, optimaalista käytettävyyttä tukevaa graafista suunnittelua sekä lisäksi teknisiä valmiuksia, hyvää motivaatiota ja itsenäisyyttä myös opiskelijoilta.
Verkkokurssien hyödyt ja järkevät toteuttamistavat vaihtelevat sen mukaan, millaisia ovat opetettavat aiheet ja oppimistavoitteet. Yhtä ainoaa, kaikille oppijoille ja kaikkiin oppimistavoitteisiin sopivaa verkko-opetuksen mallia ei näkemyksemme mukaan ole mahdollista luoda. Verkkokurssi ei myöskään ole kertaheitolla valmis, vaan se vaatii opettajan verkkoläsnäoloa, monipuolista vuorovaikutuksen ylläpitoa ja kehittämistä sekä verkon dynaamisen toimintaympäristön jatkuvaa seuraamista.